Brev:
Figensaft og vil ikke sove i barnevognen
6. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Figensaft og vil ikke sove i barnevognen
Kære Helen
Så har jeg brug for dine råd igen.
Vi har opklaret mysteriet med min søns evige forstoppelse – det skyldes sandsynligvis nogle skævheder i ryggen. Vi var først til zoneterapeut, som påpegede en skæv ryg, og derefter kiropraktor med god effekt.
Ved zoneterapeuten fik vi det råd, at give ham en teskefuld figensaft hver morgen. Det har vi gjort i tre uger nu (købt i helseforretning), men da jeg ville købe en ny flaske på apoteket fik jeg at vide, at man ikke længere anbefaler det til spædbørn (han er nu 9 måneder), da det ”kan virke voldsomt og bl.a. give mavekramper”.
Er det rigtigt, og bør vi stoppe med det? Jeg er lidt bange for at stoppe, hvis det nu også er med til at give den gode bløde afføring hver dag, som jeg er så glad for at vi har opnået.
Desuden har jeg fået det problem, at han ikke vil sove i sin barnevogn. Han har tidligere været meget glad for den og forholdsvis nem at putte, hvis man rullede lidt. Men så snart han bliver lagt ned nu, laver han flitsbue og arrige hyl. Hvis jeg prøver at være lidt tålmodig, og lade ham brokke sig, bliver han til sidst helt hysterisk. Det har stået på nogle uger nu, og en omgang forkølelse gjorde det ikke bedre, men jeg har fået tjekket ørene.
Det er ikke forbi, at han ikke er søvnig, for ofte falder han i søvn i mine arme, så snart jeg tager han op.
Jeg tænker selv, at det handler om to ting; han vil hellere sidder i barnevognen og opleve noget, som vi også ofte gør, og derudover gennemgår han helt klart en separationsfase lige nu ;-). For nogle uger siden hjalp det at lade ham sidde op først og rulle en tur, men det hjælper ikke længere. Derfor falder han nu kun i søvn i mine arme, i bilen eller ved brystet! Jeg var ellers stoppet helt med at amme om dagen, og han har ikke tidligere været afhængig af brystet for at sove om dagen.
Nu synes jeg gode råd er dyre, for han skal starte i dagpleje til november! Så håber du har et godt råd…
De bedste hilsner
Anna