Svar: Meget eller lidt gylp?
4. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Man kan desværre ikke sætte milliliter på hvor meget gylp der er normalt og hvornår det bliver for meget - man vurderer det ud fra barnets vægt og trivsel. Det vil sige at hvis barnet gylper så meget, at det ikke optager næring fra maden og derfor ikke tager nok på - så gylper barnet for meget. Modsat, hvis barnet tager fint på, vokser som det skal og udvikler sig godt, så er det okay at barnet gylper - også selvom det nogle gange kan komme i kaskader og man synes man står med vasketøj op over begge ører :o)
Det er korrekt at gylpen kan se forskellig ud og også lugte forskelligt. Det vil være sådan at den gylp, der kommer op i forbindelse med eller lige efter et måltid, ofte fordi barnet bøvser - den vil være fin mælkehvid og ligne mælk. Nogle gange kan den være lidt gullig, hvis mælken er meget fed.
Hvis barnet gylper et stykke tid efter det har spist, så vil gylpen ofte se grumset, klattet ud og være mere vandig og det vil lugte lidt anderledes. Det er fordi mælken her er begyndt at blive nedbrudt af mavesyre, fordøjelsesprocessen er gået igang og det giver den lidt tykkere og mere klumpede gylp blandet med lidt vand og som lugter mere som den opkast I kender fra jer selv.
Alle børn gylper, nogle mere end andre, men hos de fleste er det uden betydning også selvom det kan virke voldsomt. Hos de mindste børn vil ringmusklen der sidder i toppen af mavesækken ikke lukke helt til endnu og det gør at mælken let flyder over. Gylpen skyldes også ofte at barnet bliver flyttet på, løftet rundt, lagt ned, lagt på maven osv. som de jo også skal og så flyder de igen lidt over. Så længe barnet tager på og trives er det ganske harmløst, men giver en masse ekstra vasketøj :o)
Begynder barnet at gylpe så meget at det taber sig i vægt eller ikke tager nok på, så er det en anden snak og barnet skal udredes på børneafdeling.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske