Svar: Meget eller lidt gylp?

4. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Man kan desværre ikke sætte milliliter på hvor meget gylp der er normalt og hvornår det bliver for meget - man vurderer det ud fra barnets vægt og trivsel. Det vil sige at hvis barnet gylper så meget, at det ikke optager næring fra maden og derfor ikke tager nok på - så gylper barnet for meget. Modsat, hvis barnet tager fint på, vokser som det skal og udvikler sig godt, så er det okay at barnet gylper - også selvom det nogle gange kan komme i kaskader og man synes man står med vasketøj op over begge ører :o)

Det er korrekt at gylpen kan se forskellig ud og også lugte forskelligt. Det vil være sådan at den gylp, der kommer op i forbindelse med eller lige efter et måltid, ofte fordi barnet bøvser - den vil være fin mælkehvid og ligne mælk. Nogle gange kan den være lidt gullig, hvis mælken er meget fed.

Hvis barnet gylper et stykke tid efter det har spist, så vil gylpen ofte se grumset, klattet ud og være mere vandig ...

Annonce

... og det vil lugte lidt anderledes. Det er fordi mælken her er begyndt at blive nedbrudt af mavesyre, fordøjelsesprocessen er gået igang og det giver den lidt tykkere og mere klumpede gylp blandet med lidt vand og som lugter mere som den opkast I kender fra jer selv.

Alle børn gylper, nogle mere end andre, men hos de fleste er det uden betydning også selvom det kan virke voldsomt. Hos de mindste børn vil ringmusklen der sidder i toppen af mavesækken ikke lukke helt til endnu og det gør at mælken let flyder over. Gylpen skyldes også ofte at barnet bliver flyttet på, løftet rundt, lagt ned, lagt på maven osv. som de jo også skal og så flyder de igen lidt over. Så længe barnet tager på og trives er det ganske harmløst, men giver en masse ekstra vasketøj :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Begynder barnet at gylpe så meget at det taber sig i vægt eller ikke tager nok på, så er det en anden snak og barnet skal udredes på børneafdeling.

Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin