Svar: Tandbørstning - mælk - jern - movikol
3. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Kære Marlene
Du har ret i at tænderne naturligvis skal børstes og I må forsøge at få det gjort så godt I kan. Logisk set må tænderne være mere rene om morgenen, hvis I søger for at børste dem godt om aftenen og derfor er det bedst, hvis det er om morgenen at I lader hende forsøge lidt selv - om aftenen er I så nødt til at gøre det, trods protester ...
Det hjælper nogle gange at bryde rutinen, således at far måske forsøger sig hvis det plejer at være mor, at hun i stedet for at sidde på bordet på badeværelset får lov til at ligge på puslepuden, sidde på skødet i stuen eller hvad det nu kan være. Altså gøre det et andet sted end I plejer. Det kan også nogle gange hjælpe at forsøge med en elektrisk tandbørste fordi det kilder og siger en sjov lyd - nogle børn bliver forskrækket, mens andre vil acceptere det fordi det er anderledes.
Med hensyn til mælk så lyder det helt fint det du beskriver, I må give hende det I kan få i hende via flaske og så må I bruge lidt ekstra mælk i madlavningen, så hun bliver dækket. Hun må også gerne få en portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med frugtmos og revne æbler eller lignende, hvis hun kan lide det. Det tæller også med og så skal hun naturligvis have sovs, ost og lignende og sikres på den måde.
Med hensyn til Nan 1 og Nan 2, så er der ikke særlig stor forskel på disse hvis du ser på indholdsdeklarationen. Jernindholdet i Nan 1 er 0,4 mg/100 ml og i Nan 2 0,8 mg/100 ml hvilket ikke er særlig meget generelt og jeg kunne ikke forestille mig at Josephine ville få større problemer med forstoppelse ved at skifte til Nan 2. Der er dog ingen grund til at skifte, hvis hun trives med Nan 1.
Det er sådan at noget af laktosen i Nan 1 og 2 er skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen, så NAN 2 mætter lidt mere end Nan 1. Så når man har en pige der ik forvejen ikke drikker store mængder, så er der i princippet ikke grund til at give hende en erstatning som mætter ekstra - det vil naturligt nedsætte hendes indtag yderligere ... :o)
Da Josephine er født så præmatur som hun er, har hun så ikke fået jerntilskud altid? Det anbefales normalt at præmature børn får dagligt jerntilskud fra 4 uger til 12 måneder og tilskuddet gives uanset om barnet får mme eller tilskudsblanding ... Man kan godt i nogle tilfælde få andre ordinationer og så er det ordinationen fra neonatalafdelingen der gælder. Så vidt jeg husker har vi drøftet jerntilskud før og hvis hun har fået indtil nu, så er det fint, så bliver hun dækket i øvrigt via kost og den mængde mælk du kan få i hende. Stille og roligt skal hun jo snart have lov til at slippe for de flasker og den mælk hun ikke bryder sig om ...
Mon ikke du i løbet af de næste par måneder kan komme væk fra flaskerne og i stedet få hende til at drikke mælk af kop, spise lidt yoghurt og lignende, så hun på den måde dækkes ind fortsat - man kunne også godt tænke at det ville virke positivt på hendes mave generelt.
I skal naturligvis stadig forsøge at variere hendes indtag af mad, så hendes mave fungerer bedst muligt. I må drøfte med lægerne hvad de siger til brug af movicol og hvor længe I kan blive ved med dette.
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske