Svar: Tandbørstning - mælk - jern - movikol

3. oktober 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marlene

Du har ret i at tænderne naturligvis skal børstes og I må forsøge at få det gjort så godt I kan. Logisk set må tænderne være mere rene om morgenen, hvis I søger for at børste dem godt om aftenen og derfor er det bedst, hvis det er om morgenen at I lader hende forsøge lidt selv - om aftenen er I så nødt til at gøre det, trods protester ...

Det hjælper nogle gange at bryde rutinen, således at far måske forsøger sig hvis det plejer at være mor, at hun i stedet for at sidde på bordet på badeværelset får lov til at ligge på puslepuden, sidde på skødet i stuen eller hvad det nu kan være. Altså gøre det et andet sted end I plejer. Det kan også nogle gange hjælpe at forsøge med en elektrisk tandbørste fordi det kilder og siger en sjov lyd - nogle børn bliver forskrækket, mens andre vil acceptere det fordi det er anderledes.

Med hensyn til mælk så lyder det helt fint det du beskriver, I må give hende det I kan få i hende via flaske og så må I bruge lidt ekstra mælk i madlavningen, så hun bliver dækket. Hun må også gerne få en portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med frugtmos og revne æbler eller lignende, hvis hun kan lide det. Det tæller også med og så skal hun naturligvis have sovs, ost og lignende og sikres på den måde.

Med hensyn til Nan 1 og Nan 2, så er der ikke særlig stor forskel på disse hvis du ser på indholdsdeklarationen. Jernindholdet i Nan 1 er 0,4 mg/100 ml og i Nan 2 0,8 mg/100 ml hvilket ikke er særlig meget generelt og jeg kunne ikke forestille mig at Josephine ville få større problemer med forstoppelse ved at skifte til Nan 2. Der er dog ingen ...

Annonce

... grund til at skifte, hvis hun trives med Nan 1.

Det er sådan at noget af laktosen i Nan 1 og 2 er skiftet ud med maltodextrin som skulle tykne modermælkserstatningen, så NAN 2 mætter lidt mere end Nan 1. Så når man har en pige der ik forvejen ikke drikker store mængder, så er der i princippet ikke grund til at give hende en erstatning som mætter ekstra - det vil naturligt nedsætte hendes indtag yderligere ... :o)

Da Josephine er født så præmatur som hun er, har hun så ikke fået jerntilskud altid? Det anbefales normalt at præmature børn får dagligt jerntilskud fra 4 uger til 12 måneder og tilskuddet gives uanset om barnet får mme eller tilskudsblanding ... Man kan godt i nogle tilfælde få andre ordinationer og så er det ordinationen fra neonatalafdelingen der gælder. Så vidt jeg husker har vi drøftet jerntilskud før og hvis hun har fået indtil nu, så er det fint, så bliver hun dækket i øvrigt via kost og den mængde mælk du kan få i hende. Stille og roligt skal hun jo snart have lov til at slippe for de flasker og den mælk hun ikke bryder sig om ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Mon ikke du i løbet af de næste par måneder kan komme væk fra flaskerne og i stedet få hende til at drikke mælk af kop, spise lidt yoghurt og lignende, så hun på den måde dækkes ind fortsat - man kunne også godt tænke at det ville virke positivt på hendes mave generelt.

I skal naturligvis stadig forsøge at variere hendes indtag af mad, så hendes mave fungerer bedst muligt. I må drøfte med lægerne hvad de siger til brug af movicol og hvor længe I kan blive ved med dette.

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!