Brev:
Tandbørstning - mælk - jern - movikol
3. oktober 2008
Alder:
13 mdr.
Tandbørstning - mælk - jern - movikol
Hej Helen
Josefine har nu 4 flotte tænder og dem har vi lige siden den første dukkede fået lov til at børste. (vi bruge selvfølgelig børnetandpasta og børste).
Nu er hun jo ved at opdage selvstændighedens glæder, og siger beslutsomt nej og kniber munden i når vi skal børste. Hun græder og bliver meget utilfreds hvis jeg prøver. Hun vil gerne børste selv, og hun får da også nogle gange skrubbet lidt på bissserne, men jeg er i tvivl om det er godtnok.
Alternativt skal jeg børste hendes tænder med magt, og jeg oplever det næsten som et overgreb på mit barn at tvinge munden op og mase børsten ind.
Det skal lige siges at vi børster lidt og let, så hun har ikke, umiddelbart, haft ubehagelige oplevelser med tandbørstningen indtil nu.
Jeg er lidt bekymret for om det går an, hun skulle jo nødigt have huller allerede nu, og hvordan tackler vi lige tandbørstningen ??
Og så lige et spørgsmål ang. mælk - igen, igen ..
Josefine er jo ikke så meget for mælken. Hun drikker det kun af flasken, alt andet bliver kategorisk afvist. Med list og snilde får vi nu små 400 ml i hende i døgnet - incl det der er kommet i grød og lign.
Det skulle jo dække, men jeg er lidt i tvivl om det er ok at bruge nan 1, vores sundhedsplejerske frarådede os, for længe siden at gå over på nan 2, fordi Josefine har døjet rigtig meget med hård mave, og nan 2 kun ville gøre det værre via sit større jernindhold.
Nu er jeg så kommet i tvivl om Josefine får jern nok via 400 ml nan 1, eller vi alligevel skal skifte til nan 2 - eller give jerntilskud.
Hun har siden hun var i ga uge 30 fået movikol. Vi har flere gange prøvet at trappe ud af det, i takt med at hun overgår til mere og mere "almindelig" mad. Desværre lykkes det bare ikke. Hun får fint med fibre, frugt og grønt og er vældig fysisk aktiv og drikker masser af vand.
Vi er vel nærmest nødt til at hjælpe hende fortsat med movikolen, for hård mave, lille appetit og mange tårer er jo heller ikke optimalt.
Hvis hun har behov for nan 2 eller ekstra jern, vil udtrapningen af movikol ihvertfald blive sværere.
Det er helt fint for os at hun får movikol, men selvfølgelig ville det være bedst at hun kunne undvære det tænker jeg.
Hun får pt ca 1/4 brev i døgnet
(Josefine er, som du allerede ved, født uge 26.1, med deraf umodne tarme) Hun er nu - korrigeret alder - 9.5 mdr
- Og så stortrives hun iøvrigt på alle måder !
De bedste hilsner Marlene