Svar: Opbevaring mos, mælkebehov, motorik, ud af huset osv.

24. september 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tina

Tak for dine altid korte og præcise spørgsmål:o)

Du kan sagtens lave kartoffelmos eller anden form for grøntsagsmos om formiddagen, opbevare det i køleskab og servere det om aftenen. Du kan også lave mos af de grøntsager I spiser om aftenen, give ½ portion der og så gemme den anden halvdel til næste formiddag. Grøntsagsmos og grød kan holde sig et døgn i køleskab.

Din drengs mælkebehov er fortsat meget stort og de fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for mellem 800-1000ml mme dagligt ved siden af deres skemad. Det svarer til at de får flaske 5-6 gange dagligt ved siden af skemaden. Nogle børn drikker mindre, men et minimumsindtag i 6 måneders alderen vil normalt lyde på ca 750ml og derudover kan man så bruge ekstra mme i maden, så barnet på den måde sikres lidt ekstra. Noget af væskebehovet stilles også ved at barnet tilbydes vand af kop.

I en alder af 6 måneder skulle din dreng meget gerne vende fra mave til ryg og også meget gerne begynde at vende fra ryg til mave. Det er vigtigt at du lægger ham på maven hver dag og flere gange om dagen og det er en rigtig god idé at du laver øvelser med ham. Ikke bare trille øvelser men også øvelser hvor du svinger ham, danser med ham, tumler med ham så han bliver vendt og drejet i alle retninger.

Når du skal i byen og ikke er hjemme til frokost, så kan du enten medbringe lidt grød eller mos i køletaske, en anden rigtig god mulighed er dog også at medbringe mos fra glas eller grød på brik. Det kan holde sig uden at være på køl og er et ernæringsmæssigt godt tilbud til børn, når man er på tur. Maden behøver ofte ikke blive opvarmet, du skal dog være opmærksom på at du ikke skal servere maden fra glasset, men medbringe en lille skål og en ske og hælde maden op og servere det som barnet normalt vil spise. Det er vigtigt at barnet ikke forbinder glasset med at få mad ... jeg har været ude i familier hvor det lød ...

Annonce

... "jeg kan kun få ham til at spise min egen mad, hvis jeg putter det ned i et glas ..." det er jo lidt af et skråplan :o)

Du kan også medbringe lidt agurkeskiver, brødskorper og lignende når I er på tur. Han må gerne sidde med lidt i hånden og vil sikkert nyde det.

Med hensyn til gråd og opvågninger om natten, så kan dette skyldes flere ting. Det kan naturligvis handle om at jeres dreng ikke drikker mælk nok om dagen og derfor naturligt efterspørger dette om natten. Løsningen på dette er naturligvis at tilbyde ham mælk nok i dagtimerne og om aftenen. Det vil sige fortsat 5-6 flasker dagligt og den flaske han springer over er flasken midt nat. Det vil sige at han fortsat skal beholde flasken ved putning, inden midnat og tidlig morgen, samt flaske 2-3 gange i løbet af dagen ved siden af ca 3 måltider skemad.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Opvågningerne om natten kan også handle om at falder i søvn med sin flaske og ikke registrerer og dermed ikke har lært at sove uden flaske (eller f.eks. sin sut) i munden. Det betyder at hver gang han skifter søvnfase natten igennem, så vågner han op, savner sin flaske eller sut og kan ikke falde i søvn igen uden at I giver ham dette. Det er derfor vigtigt at ændre på denne vane, det er vigtigt at finde noget nyt genkendeligt at falde i søvn ved.

Og så kan uroen om natten også handle om at han lige nu er i en alder, hvor der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Han bruger sig selv mere fysisk og suger også en masse indtryk til sig, han får en masse stimuli som skal bearbejdes i drømme og vil lægge sig i stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra og hvor han har brug for jeres hjælp. Det er her vigtigt at man forsøger at hjælpe og finde løsninger, hvor han på sigt selv kan komme videre i søvnen uden jeres hjælp, men hvor I naturligvis skal berolige og betrygge ham, fordi han lige nu har behov for det.

Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig