Svar: Ondt i maven - 2 mdr.

24. september 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Dorthe

Der er nogle børn, som meget hurtigt får påvirket appetit, hvis ikke de har afføring dagligt og det lyder umiddelbart som om at din dreng hører til dem. Du fortæller at hans indtag af mælk varierer meget alt efter om han har afføring eller ej og det lyder helt rigtigt, samtidig er det dog også sådan at tingene kan tænkes modsat - hans manglende afføring kan jo også handle om manglende indtag - der er jo stor forskel på om han drikker 50ml eller 130 - jo mere der kommer ind, jo mere må der også skulle ud ... :o)

Du skal regne med at han har behov for ca 1/6 af sin vægt i døgnet og det betyder at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så vil han have behov for at indtage ca 1000ml i døgnet. Fordelt på ca 6 måltider dagligt, så svarer det til at han hver 4 time skal drikke ca 165ml.

Du fortæller at han især om aftenen og natten spiser mest og jeg tænker at det godt kan handle om at der på dette tidspunkt af døgnet er mere ro, han kan bedre koncentrere sig, bliver ikke forstyrret af andre ting. Derfor kan det være en rigtig god idé at du om dagen forsøger at følge nogen lunde samme rutine som om aftenen. Sørger for at der ikke er for meget larm omkring jer, når han skal spise, forsøger at hjælpe ham til koncentration. Det kan f.eks. være fjernsyn, radio eller lignende, der skal slukkes for.

Din dreng har ikke problemer med hård mave, afføringen der kommer er almindelig grødet, som jeg forstår dit brev. Din dreng lyder heller ikke til at være meget ked af det, grædende eller lignende - det handler mere om at hans indtag ligger under det udregnede behov. For at vurdere hvorvidt dette er et problem, så er det vigtigt at se på hvordan han i øvrigt trives, om han tager på som han ...

Annonce

... skal, om han udvikler sig osv. Nogle børn spiser bare mindre end de rent teoretisk burde, men hvis de vokser og trives med det indtag de har, så er det helt okay. Det vil her være fornuftigt at tale med lægen om hvor lidt din dreng kan nøjes med, hvad der ud fra et lægeligt synspunkt er acceptabelt.

Det kan sagtens være en god idé at forsøge med laktulose og normalt anbefales at give 1 ml pr kg. barnet vejer og jeg vil her sige, at hvis du når op på at give mere end 10 ml dagligt, så skal du tale med lægen omkring det. Det er en rigtig god idé at forsøge med forskellige typer erstatning, da børn kan reagerer meget forskelligt alt efter hvilket produkt de får. Da du har forsøgt med Nan og kan få dette produkt hvor du bor, så kunne det måske være et forsøg værd med Nan H.A. I dette produkt er proteinerne spaltet og det gør at nogle børn optager mælken bedre og den kan anbefales til børn med tendens til forstoppelse. Hvis det fungerer bedre med Nutrilon, så skal du naturligvis bibeholde dette.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan hjælpe din dreng ved også at give ham lidt mavemassage, cykle med hans ben, lave lidt gymnastik og lidt øvelser med ham, hvor han får brugt sig selv lidt mere fysisk. Det kan også nogle gange hjælpe med et lunt bad, der får hele hans krop til at slappe af. Udnyt situationen på puslebordet, bukke og strække hans ben, bevæge ham, når han ligger uden ble og har det godt. Du kan med fordel også trykke ham lidt under fødderne - nogle familier vælger også at gå til zoneterapi, fordi de oplever at det kan være med til at sætte lidt gang i barnets fordøjelse .. jeg tror ikke dette er videnskabeligt bevist, men for nogen virker det :o)

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor