Svar: Ny daginstitution
24. september 2008
Alder:
3 år, 10 mdr.
Hej med dig
Jeg er helt enig med dig i at der skal være plads til knus, kram, latter, smil, omsorg og glæde i en daginstitution. Man skal kunne mærke at personalet elsker at arbejde med børn og nyder at være sammen med dem ...
Det er dog ikke ensbetydende med at der behøver være aktiviteter fra morgen til aften. Man kan sagtens være sammen og have det rart og dejligt, der kan sagtens være omsorg og nærhed uden at der behøver være nye ting på programmet flere gange om ugen. Børn bliver idag aktiveret rigtig meget - programmet starter ofte kl. 9.00 hvorfor de af samme grund skal møde inden, og herefter er dagen så planlagt med leg, fælles møde på stuen, spisning, leg udenfor, bål udenfor osv.
En dag kan således godt være fyldt op med masser af planer og udfordringer, simpelthen som en naturlig del af dagen. Men den vante gænge skal naturligvis også kunne brydes. Det skal være muligt og det gør det sjovt en gang imellem at "gøre noget vi ikke plejer". Det nyder alle.
Hvad betyder det, når du skriver "dagene bliver monotone og der er mange ting man ikke må?" Laver de aldrig noget med de unger? Hvis børnene f.eks. tegner og skal lave stille ting - hvad tegner de så, taler de om brug af farver, bruger de ting fra naturen til at lave tegninger med osv.? Man kan jo lære på mange måder også nogle gange stille. Stilleleg kan altså godt være kvalitetsleg, der kan godt være rigtig gode pædagogiske overvejelser bag.
Du skriver at I har forsøgt med dialog og at I ikke rigtig kommer nogle vegne med det. Du skriver også at jeres datter er glad for at være der, at hun har en rigtig god veninde som hun leger med og at hun umiddelbart trives. Det lyder som om at det mere er jer forældre, der har følelsen af "der findes noget bedre end dette" og det kan sagtens tænkes at I har ret. Men hvad er alternativet, hvor finder I det? Er der en anden institution i nærheden som I har hørt godt om og er det muligt for jeres datter (og evt. hendes veninde) at komme der?
Det er problematisk at fjerne børn fra de sociale rammer de har, hvis de trives godt hvor de er. Venskaber betyder rigtig meget og jeg vil vove at påstå at hvis barnet har det godt socialt, så skal det også nok lære og udvikle sig. Børn der ikke fungerer socialt vil naturligt ofte også mangle overskud til at lære ... Man skal derfor overveje meget hvad man gør, hvis man fjerner et barn som socialt har det rigtig godt.
Samtidig skriver du at I sandsynligvis skal flytte om senest 1½ år. Det vil sige at hun måske skal opleve et skift måske allerede næste sommer og der kommer også et tidspunkt, hvor hun skal skifte fordi hun skal i skole ... At flytte er en stressfaktor og vi ved selv, hvor lang tid det tager at komme ind i rutinen, ind i et nyt sted, når vi starter nyt job. Det kræver også meget af børn og det skal man også huske på.
Nogle gange er det bedst at flytte sit barn og gør man det, så siger man ofte til sig selv - hvorfor gjorde vi dog ikke det noget før. Det bliver pludselig tydeligt hvor godt barnet har det, hvordan det trives blomstrer op, hvad det er barnet har manglet.
Jeg kan naturligvis ikke sige, hvad det bedste er i jeres situation. Det kan kun I selv fornemme. Problemet er jo at man ved hvad man har, men aldrig hvad man får ... :o)
Jeg håber dog at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske