Svar: Forkert på den med mængden af mad?
21. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære forældre
Det er helt overordnet set bedre at børnene har gang i maven og har afføring et par gange i døgnet fremfor at de har maveproblemer i form af forstoppelse og smerter. Men når det er sagt, så skal børnene jo helst heller ikke have diarré og alt for løs afføring, hvis de har det, så kan det være relevant at se på sammensætningen af føde.
Det kan ofte være en god idé at lade grød udgøre max 2 af dagens måltider og lade resten være grøntsagsmos. Det kan derudover være en god idé at se på hvor meget frugt og frugtmos barnet får, da for meget frugt, godt kan give løs mave.
Jeg tænker at den madplan jeg sendte jer i mit sidste svar, giver en meget god idé om, hvordan kosten i løbet af dagen kan sammensættes til børn på ca 7 måneder.
Med hensyn til flaske i forbindelse med putning, så vil det være ganske udmærket at I forsøger om I allerede nu, kan putte børnene inden de falder helt i søvn. De skal altså fortsat have deres flaske og have mælkebehovet dækket (ca 4 flasker dagligt er passende for alderen), men det er vigtigt at de ikke falder i søvn med flasken i munden eller falder i søvn i jeres arme og først flyttes, når de sover. Det er vigtigt at de lige registrerer hvor de lægges - så de falder i søvn, der hvor I ønsker de skal sove og det er vigtigt at de kan falde i søvn uden afhængighed af flaske, netop for at kunne komme videre, når de i kraft af de søvnfaseskift de har, vågner op og selv skal kunne komme videre i søvnen igen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske