Svar: Mad, sove og motorik

19. september 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Det lyder som om at din dreng er glad for grøntsagsmos og jeg synes du skal tilbyde ham grøntsagsmos både til frokost og aftensmad. Derudover vil det være fint at tilbyde ham grød om morgenen ligesom nu og du kan også give ham grød om eftermiddagen eller evt. flaske - det afhænger helt af hans samlede mælkeindtag.

Derudover vil jeg anbefale dig at skære en lille smule ned i indtag af mme, således at han om morgenen kun tilbydes en flaske med 100-150ml mme og ikke 200ml som nu. Simpelthen for at give plads i maven til mere skemad. Derudover vil jeg anbefale dig at fjerne flasken inden formiddagslur i håb om at det giver lidt mere plads i maven til formiddags måltid og frokost. Flasken inden middagslur kan dog være en god idé, i håb om at han sover lidt længere middagslur.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske med mme 100-150ml og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9: En portion frugtmos og lidt frisk frugt i hånden at sidde med selv (appelsinbåde, blomme, fersken, melon eller lignende), vand af kop

Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover 45 minutter

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper i hånden, agurk eller lignende, vand af kop

Puttes til middagslur med en flaske mme 200ml ca kl. 13

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop. Man kan også vælge ikke at tilbyde mad her, men i stedet give flaske med mælk for at holde mælkeindtaget oppe ...

Behøver sandsynligvis ikke lur sen eftermiddag

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagsmosen, kogte blomkål- broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende at sidde med selv. Vand af kop.

Puttes til natten med en flaske vælling 200ml ca kl. 19.30

Sen aften 23-24: Flaske med mme eller vælling, spiser den mere eller mindre i søvne og sover til næste morgen tidlig.

Med hensyn til at ...

Annonce

... lære ham at falde i søvn selv, så tænker jeg at du skal se meget på hvornår du vælger at putte ham. Som du kan se, så har jeg flyttet tidspunkterne for lure i løbet af dagen og jeg anbefaler at du prøver at følge mine tider, hvorved din dreng sandsynligvis vil kunne nøjes med kun to lure dagligt. Det vil kunne gøre det lettere at putte ham om aftenen.

Derudover er det vigtigt at du lærer ham at sove, der hvor du ønsker at han skal sove. Du skal altså putte ham i hans seng eller barnevogn og så putte ham med en sutteklud, bamse, musikuro eller lignende, som giver ham tryghed og genkendelighed samtidig med at han sikkert har brug for at du står hos ham, holder dine hænder på hans krop, beroliger, betrygger, lulle ham til ro - vugger ham lidt imens han ligger ned.

Hvis du bliver ved med at have ham på armen om aftenen, så vil han fortsat kræve at falde i søvn på denne måde, det er måden han forbinder det at skulle sove på og så vil han blive ved med at protestere mod alt andet. Så det er altså vigtigt at du lærer ham at sove på en ny måde og du skal så finde en metode, som I alle kan leve med :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At han har brug for stillingsskift om natten er helt normalt og det hører alderen til. I takt med at han bliver mere og mere mobil i løbet af dagen, vil han også kunne finde ud af det i søvne, men det tager lidt tid.

Det er dog en god idé at du hjælper ham med at trille og komme omkring, bruge sig selv fysisk. Jo mere du kan vugge ham, trille ham, dreje ham rundt, jo bedre er det. Han skal gynges og svinges og bevæges - jo mere jo bedre fordi det stimulerer hans balancecenter. Det er ikke kun et spørgsmål om at rulle ham på gulvet, du må også gerne gynge ham i et lagen, hvor I holder i begge ender (som en hængekøje) eller gynge ham i en rigtig babygynge, hvor han gynger frem og tilbage, ligesom du også kan hjælpe ham ved at lade ham 'slå koldbøtter' (i luften og ikke på madras). Du kan evt. købe Vibeke Winthers Pjece via hjemmesiden boernogmotorik.dk

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor