Svar: Hoste, bevægelse, opkastninger

12. september 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Susanne

Når børn bliver forkølet, så begynder de ofte også at hoste. Det at hoste er en helt naturligt reaktion, det er måden vi renser vores luftveje på, at hoste er en naturlig forsvarsmekanisme mod røg, slim, snot osv. og derfor anbefales det ikke at man giver børn hostesaft ... Hoste og forkølelse, hævede slimhinder osv. kan derimod lindres lidt ved at tilbyde barnet varm mælk eller lidt lun te (f.eks. kamillete) evt med lidt sukker.

Hvis barnet hoster meget længe, altså hoster i flere uger og samtidig har en hvæsende vejrtrækning - det lyder næsten som en kaffemaskine, der trænger til at blive afkalket, så har barnet ofte astmatisk bronkitis og det skal naturligvis behandles. Men som udgangspunkt er det at hoste altså noget naturligt ... :o)

Det er også meget naturligt at børn kaster op i forbindelse med at de er forkølede, har hævede og irriterede slimhinder, ondt i halsen osv. Det er derfor svært at vurdere, hvorfor Nikolai kaster op hos jer - om det er den infektion han har lige nu, som gør det værre eller om han har et reelt problem med at synke og fordøje mad i stykker. Hvis han bliver ved med at kaste op flere gange om ugen, ...

Annonce

... så synes jeg I skal drøfte det med lægen. Evt. kontakte en øre-næse-halslæge (det kræver ikke henvisning) og så få tjekket netop øre-næse og hals for at se om han har hævede mandler, polypper eller lignende, som giver ham problemer.

Det er helt fint at du bruger kravlegården som et sikkert opbevaringssted for Nikolai, når du har andre praktiske gøremål. Det er normalt at han er så motorisk urolig, vugger på alle fire, rejser sig, sætter sig, hiver sig frem, skubber sig tilbage osv. Det hører alderen til og han øver sig, mærke sin styrke, træner sin balance - det lyder altså fint det du fortæller :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du må sætte en lille pude i ryggen, vikle et håndklæde eller lignende om ryglænet så han ikke slå sig, når han sidder og rykker frem og tilbage i sin stol.

Med hensyn til tandfrembrud, så hjælper agurk og også en ristet rugbrødsskorpe eller lignende. Du kan også købe 'gummedråber' hos Matas - jeg tør dog ikke sige om de virker ... Hvis han har meget ondt kan du også tilbyde ham lidt panodil - men tal med lægen omkring det. Han må ikke få for meget :o)

Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej og er lidt mere rolig - fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor