Svar: Hoste, bevægelse, opkastninger
12. september 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Når børn bliver forkølet, så begynder de ofte også at hoste. Det at hoste er en helt naturligt reaktion, det er måden vi renser vores luftveje på, at hoste er en naturlig forsvarsmekanisme mod røg, slim, snot osv. og derfor anbefales det ikke at man giver børn hostesaft ... Hoste og forkølelse, hævede slimhinder osv. kan derimod lindres lidt ved at tilbyde barnet varm mælk eller lidt lun te (f.eks. kamillete) evt med lidt sukker.
Hvis barnet hoster meget længe, altså hoster i flere uger og samtidig har en hvæsende vejrtrækning - det lyder næsten som en kaffemaskine, der trænger til at blive afkalket, så har barnet ofte astmatisk bronkitis og det skal naturligvis behandles. Men som udgangspunkt er det at hoste altså noget naturligt ... :o)
Det er også meget naturligt at børn kaster op i forbindelse med at de er forkølede, har hævede og irriterede slimhinder, ondt i halsen osv. Det er derfor svært at vurdere, hvorfor Nikolai kaster op hos jer - om det er den infektion han har lige nu, som gør det værre eller om han har et reelt problem med at synke og fordøje mad i stykker. Hvis han bliver ved med at kaste op flere gange om ugen, så synes jeg I skal drøfte det med lægen. Evt. kontakte en øre-næse-halslæge (det kræver ikke henvisning) og så få tjekket netop øre-næse og hals for at se om han har hævede mandler, polypper eller lignende, som giver ham problemer.
Det er helt fint at du bruger kravlegården som et sikkert opbevaringssted for Nikolai, når du har andre praktiske gøremål. Det er normalt at han er så motorisk urolig, vugger på alle fire, rejser sig, sætter sig, hiver sig frem, skubber sig tilbage osv. Det hører alderen til og han øver sig, mærke sin styrke, træner sin balance - det lyder altså fint det du fortæller :o)
Du må sætte en lille pude i ryggen, vikle et håndklæde eller lignende om ryglænet så han ikke slå sig, når han sidder og rykker frem og tilbage i sin stol.
Med hensyn til tandfrembrud, så hjælper agurk og også en ristet rugbrødsskorpe eller lignende. Du kan også købe 'gummedråber' hos Matas - jeg tør dog ikke sige om de virker ... Hvis han har meget ondt kan du også tilbyde ham lidt panodil - men tal med lægen omkring det. Han må ikke få for meget :o)
Håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej og er lidt mere rolig - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske