Svar: Storesøster og vuggestue, lillebror og søvn
8. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke og Lars
Det lyder som om at I har haft en dejlig sommer i Danmark og som om at der er sket rigtig meget med begge børn :o)
Det er helt rigtigt at jeres datter reagerer på alle de omvæltninger hun oplever. Der er meget at forholde sig til - rejse fra det ene land til det andet, skiftende sprog, anlæggelse af dræn, starte institution, ny au-pair osv. og det er naturligt svært for hende at kapere alt dette inden for samme periode.
Samtidig har hun en alder nu, hvor hun begynder at få lidt mere fare-fornemmelse, hun begynder at forstå at ting kan være farlige - at hun kan falde og slå sig, at hun kan klatre op men ikke selv komme ned, at hun bliver holdt fast i for at hun ikke skal løbe ud på vejen osv. Hun begynder også at opleve modstand, det er svært at lege med andre børn - de skubber, tager legetøjet fra hende osv. og verden kan for børn i denne alder pludselig virke meget stor og uoverskuelig. Det er derfor aldersmæssigt helt normalt at hun lige nu gennemgår en fase, hvor hun sover meget uroligt, vågner med gråd om natten, kan virke svær at trøste osv. - nogle forældre fortæller at barnet næsten virker til at have mareridt.
Det bedste I kan gøre er naturligvis at nurse hende lidt ekstra, hjælpe hende lidt mere i dagligdagen end I måske ellers ville gøre. Hun har lidt mere brug for jeres omsorg og nærhed i øjeblikket og pas på ikke at stille alt for store krav til hende.
Og så er det som I skriver rigtig vigtigt at I hjælper hende med at sætte ord på, viser hende at I forstår det og at det er okay at det hele er lidt svært lige nu - I kan godt rumme det.
Med hensyn til lillebror så lyder det som om at han spiser rigtig meget mad og I skal her være opmærksom på at hans behov for mælk og væske fortsat er meget stort. Han skal stadig have mere mælk end skemad. Ellers kan I sagtens risikere at han netop vågner op om natten og søger brystet fordi det er et reelt væskebehov. Det kan derfor være en rigtig god idé at skære mængden af skemad lidt ned og i stedet følge efter med amning, så I er sikre på at væske og mælkebehovet også stilles om dagen.
I kan naturligvis bibeholde flaske med vælling til natten, hvis I har indtryk af at det kunne hjælpe og give lidt roligere timer. Vælling tæller også med i mælkeregnskabet.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes
Morgen 8: Grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske med vælling og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som I kan se er det fortsat vigtigt med 6 amninger/flasker dagligt for at sikre mælkeindtaget, derudover vand af kop og skemad 3 gange dagligt - jeg tænker I skal prioritere mælken fremfor det 4 måltid skemad, med den alder jeres dreng har ...
De fleste børn er 6 måneder inden de begynder at kunne undvære brystet midt nat, men følger I ovenstående plan kan det godt være at han kan. Ellers tænker jeg at det er vigtigt at du kun tilbyder ham brystet kortvarigt, han skal falde til ro og så skal brystet lirkes ud af munden. I stedet skal han så beroliges med en sutteklud, kærtegn, du vugger ham lidt imens han ligger ved siden af dig, siger "ssshhh" eller lignende. Du skal indføre nogle søvnassociationer, som kan hjælpe ham videre i søvnen, nrå han skifter søvnfase i løbet af natten.
Det er vigtigt at han ikke forbinder brystet eller flasken med at falde i søvn. Derfor er det rigtig godt, hvis I også om dagen kunne prøve at arbejde på at lære ham at sove uden at han falde i søvn med brystet, men at han er vågen og registrerer at han puttes og falder i søvn, der hvor I ønsker han skal sove - meget gerne i egen seng eller i barnevogn.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske