Brev:
Storesøster og vuggestue, lillebror og søvn
8. september 2008
Alder:
5 mdr.
Storesøster og vuggestue, lillebror og søvn
Kære Helen.. så er vi tilbage efter 3,5 mdr i DK.. vi har haft nogle gode mdr. og alle har været glade..
Vi kom tilbage for 9 dage siden, og vores ældeste som nu er næsten 21 mdr begyndte i vuggestuen for en uge siden.. 1 time de første dage, og sidste på ugen fuld tid (4 timer).
Hun har altid været en glad pige og fuld af energi, men har siden vi er kommet hjem været svingende i sit humør og adførd.. vågner op om natten eller af eftermiddagslur grædende og ikke til at nå.. hun vil ingen af os.. hun bare græder og græder..i dag da jeg hentede hende fra vuggestuen, spurgte de om hun var syg, da hun havde været meget ked af det og trist..
Vi har selv en masse bud på hendes ædfærd.. sproget som er uvant for hende, da vi har været så længe væk.. hun fik dræn i hjemme i dk, og kunne efter det høre meget bedre, hvilket jo også har begrænset hendes kundskaber i spansk.. nye pædagoger på stuen, flere børn, større stue, skal spise selv, vores nye au - pair, anderledes temperture, osv. Vi snakker meget med hende om de ting der sker, og prøver at sætte ord på for hende..
Er der mere vi kan gøre i at støtte hende i denne svære tid. ??
Det andet gælder vores mindste som nu er blevet 5 mdr..
Han er en stor dreng på over 10 kilo bruger str 80 i tøj og spiser grød og mos som om han aldrig bestilte andet.. han får grød med frugt 2 gange dagligt og mos 2 gange dagligt samt bryst.. ( dog er det begrænset hvad jeg har tilbage )
Han får bryst inden han skal sove..
Vågner efter 3- 4 timer hvis jeg er heldig ellers før.. han får bryst, og herefter vågner han natten igennem hver 2 timer og skal ha bryst.. jeg er ved dø en langsom død hen på de tidlige timer..
Han skriger som en vild hvis jeg nægter ham og kun giver ham vand..
Jeg har prøvet vælling, og her spiser han kun 40 ml før han falder i søvn igen, og mønsteret gentager sig med at vågne op..
Jeg prøvede for første gang i går at lægge ham til at sove selv i egen seng og det gik ok da han fik sutten, som han normalt ikke bruger..
I løbet af dagen sover han forskelligt.. nogle dage 2x2 timer andre 5x45 min... han er en meget blød dreng og har meget brug for kontakt og omsorg..
jeg tænker selv lidt at babse tåren om natten er et tegn på sult men også tryghed...
Så Helen hvad stiller vi op med vores to guldklumper..
Mange hilsener
Lars og Rikke