Svar: Trivsel?
7. september 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Henriette
Der er tre ting som slår mig, når jeg læser dit brev:
1. Hvordan fungerer din datters mave?
2. Har du overvejet at skifte mme?
3. Har du overvejet at starte med skemad, når hun bliver 4 måneder?"
Med hensyn til hvordan hendes mave fungerer, så er det ofte sådan at børn der pludselig vægrer sig mod at spise og børn som pludselig græder mere end de plejer - de har ofte problemer med forstoppelse. Det er meget vigtigt at din datter har afføring dagligt og at hendes afføring virker grødet og lind. Hvis hun ikke har det, så skal du give hende laktulose. Hun må her få 1ml pr kg hun vejer - det vil sige at du fint kan tilbyde hende 3 ml morgen og 3 ml aften. Du skal sørge for at holde gang i hendes mav.
Med hensyn til skift af erstatning, så sker det at børn bliver trætte af den mme de altid får. Når man ammer, så tager mælken smag efter den mad man som mor spiser og det vil sige at mælken og den oplevelse barnet får ved at spise, ændrer sig lidt både i løbet af dagen og fra den ene dag til den anden. Børn der får mme og har fået det længe, de kan godt blive trætte af smagen og derfor kan det nogle gange hjælpe at skifte til et andet produkt.
Og med hensyn til skemad, så lyder det som om at din datter hører til dem der bør starte når de bliver 4 måneder. Det vil sige om en uges tid. Det er helt rigtigt at hun ikke kan blive ved med at tage på i samme hast som hun gjorde i begyndelsen, men hun skal meget gerne tage på og det er begrænset hvad hun har taget på de sidste 5-8 uger. Derfor synes jeg at det må prioriteres at hun nu tilbydes lidt anden føde end mælk.
Start op i det små, start med 4-5 tsk grød af ris, majs eller hirse og tilfør så lidt ekstra smagsvariation undervejs ved at bruge lidt forskelligt frugtmos som topping. Giv hende vand at drikke sammen med skemaden og øg hende langsom i indtag over en lille uges tid, måske 10 dage, hvad hun virker til at have behov for. Når I når op på at hun kan spise 1/2-3/4 dl uden problemer - hun åbner munden, spiser, synker og maven fungerer, så begynder I at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt - frokost og aften. Hun kan så få grød eller grøntsagsmos - det kan være mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli du starter med + vand af kop.
Det er dejligt at hun udvikler sig, bruger sig selv fysisk og på den måde virker til at trives, derfor skal du heller ikke gå i panik :o) Men du skal ikke være ligeglad, jeg synes det er helt relevant at du nu forsøger at lave nogle små ændringer, som kan få hende til at spise lidt mere igen, så hun atter begynder at tage lidt på.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske