Svar: Trivsel?

7. september 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Henriette

Der er tre ting som slår mig, når jeg læser dit brev:

1. Hvordan fungerer din datters mave?

2. Har du overvejet at skifte mme?

3. Har du overvejet at starte med skemad, når hun bliver 4 måneder?"

Med hensyn til hvordan hendes mave fungerer, så er det ofte sådan at børn der pludselig vægrer sig mod at spise og børn som pludselig græder mere end de plejer - de har ofte problemer med forstoppelse. Det er meget vigtigt at din datter har afføring dagligt og at hendes afføring virker grødet og lind. Hvis hun ikke har det, så skal du give hende laktulose. Hun må her få 1ml pr kg hun vejer - det vil sige at du fint kan tilbyde hende 3 ml morgen og 3 ml aften. Du skal sørge for at holde gang i hendes mav.

Med hensyn til skift af erstatning, så sker det at børn bliver trætte af den mme de altid får. Når man ammer, så tager mælken smag efter den mad man som mor spiser og det vil sige at mælken og den oplevelse barnet får ved at spise, ændrer sig lidt både i løbet af dagen og fra den ene dag til den anden. Børn der får mme og har fået det længe, de kan godt blive trætte af smagen og derfor kan det nogle gange hjælpe at skifte til et andet produkt.

Og med hensyn til skemad, så lyder det som om at din datter hører til dem der bør starte når de bliver 4 måneder. Det vil sige om en uges ...

Annonce

... tid. Det er helt rigtigt at hun ikke kan blive ved med at tage på i samme hast som hun gjorde i begyndelsen, men hun skal meget gerne tage på og det er begrænset hvad hun har taget på de sidste 5-8 uger. Derfor synes jeg at det må prioriteres at hun nu tilbydes lidt anden føde end mælk.

Start op i det små, start med 4-5 tsk grød af ris, majs eller hirse og tilfør så lidt ekstra smagsvariation undervejs ved at bruge lidt forskelligt frugtmos som topping. Giv hende vand at drikke sammen med skemaden og øg hende langsom i indtag over en lille uges tid, måske 10 dage, hvad hun virker til at have behov for. Når I når op på at hun kan spise 1/2-3/4 dl uden problemer - hun åbner munden, spiser, synker og maven fungerer, så begynder I at tilbyde hende skemad 2 gange dagligt - frokost og aften. Hun kan så få grød eller grøntsagsmos - det kan være mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli du starter med + vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er dejligt at hun udvikler sig, bruger sig selv fysisk og på den måde virker til at trives, derfor skal du heller ikke gå i panik :o) Men du skal ikke være ligeglad, jeg synes det er helt relevant at du nu forsøger at lave nogle små ændringer, som kan få hende til at spise lidt mere igen, så hun atter begynder at tage lidt på.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor