Svar: Rytme, mad og søvn - 7 mdr.
1. september 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du ikke kan overskue at skulle være væk hjemme fra en hel dag. Du ammer jo fortsat rigtig meget og det kan virke fuldstændig uoverskueligt hvordan andre skal kunne tage over ... Heldigvis drikker jeres datter gerne af tudkop og det er super godt, så kan hun godt få sit væske og mælkebehov dækket, selvom mor er på arbejde :o)
Jeg kan se at det er far, som tager over, når du starter arbejde. Det er dejligt at far og datter får den mulighed, det er guld værd og det må trods alt gøre det lidt lettere for dig at tage af sted, at du ved at far er der og gør det bedste han kan ...? Samtidig tænker jeg også at mælkeindtaget naturligt må nedsættes og dermed give plads til mere rigtig mad i maven, fordi far af gode grunde ikke kan amme. På den måde hjælpe selve situationen også, selvom det naturligvis bliver lidt hårdt i begyndelsen.
Der er for mig at se ikke tvivl om at så længe din datter spiser så meget hos dig, som hun gør, så spiser hun naturligt ikke ret meget rigtig mad. Hun har med den alder hun har nu, behov for ca 4 amninger dagligt og selvom jeg godt forstår dine tanke om at du er nødt til at tilbyde hende mælk, hvis hun ikke har spist særlig meget grød eller mos, så tænker jeg at du er nødt til at holde igen med det. Du skriver at din datter om formiddagen ofte er rigtig svær at holde vågen og derfor let falder i søvn ved brystet og jeg tænker at du er nødt til at forsøge at putte hende uden at hun fylder sig med mælk. Det er vigtigt at hun lærer at sove uden at forbinde amning med søvn, ellers bliver det kun endnu sværere for hende og far at finde ud af pasningen, når du og dermed brystet er væk :o)
Man kan diskutere hvorvidt du evt. skulle starte med en gang grød i stedet for amning. Altså simpelthen tilbyde hende grød, når hun vågner kl. 6 .. jeg synes dog ikke det er optimalt i forhold til hendes alder og jeg tænker også at den tidlige morgenamning vil være god, når du starter på arbejde. Det er en dejlig måde at vågne på for jer begge. Samtidig kan der være noget problematisk i at tilbyde morgengrød så tidligt, da hun så kan begynde at vågne meget tidligt fordi hun er sulten og det kan give problemer senere hen. Det er således fint at holde fast i tidlig morgen amning og så morgenmad kl. 8 og derefter puttes.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og vågner
Morgen 08: Grød, risgrød, havregrød, flerkornsgrød. Det betyder ikke så meget hvad det er lige nu, tilbyd hende lidt forskelligt, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til lur derefter, ca. kl. 8.30 evt. med lidt vand og uden amning/mælk - simpelthen for at give mere plads i maven til maden, når hun vågner og for at lære hende at falde i søvn uden brystet. Udnyt at hun er så træt som hun er og se om ikke du kan lulle hende i søvn på anden vis - en putterutine, som også far kan følge.
Hvis hun ikke har spist særlig meget grød, når hun puttes, så kan du tilbyde hende grød, når hun vågner, samt lidt frisk frugt, som et formiddagsmåltid - altså inden frokost. Det vil sige et måltid kl.ca 10-10.30. Det vil naturligvis rykke frokosten frem, men det gør ikke noget, når hun alligevel først skal sove middagslur kl. 13.30-14.
Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, rugbrødsbjælker, agurk, kartoffelbåde og lignende i hånden. Alt efter hvor god hun er til at tygge, så kan I også overveje om hun så småt skal forsøge med lidt små brødhapsere. Nogle børn mestrer det fint, for andre tager det længere tid. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14. Det er fint at amme hende her og så lade hende sidde op i vognen efterfølgende, så hun lærer at falde i søvn uden brystet i munden. Far kan i stedet tilbyde hende mme af tudkop og følge samme princip.
Eftermiddag kl. 16: Grød med frugtmos, frisk frugt i hånden osv. Som du gør nu, hun spiser jo godt på dette tidspunkt. Vand af kop.
Aften Kl. 18: Aftensmad med udgangspunkt i jeres mad, hun må gerne få "boller i karry", "kartoffelmos og millionbøf", "pasta med kødsovs" osv. Hun må gerne få mad der smager af noget og I kan give hende kogte blomkål, broccoli, kartoffelbåde og lignende at sidde med i hånden. Hvis det er svært at komme igang med familiemaden, så kan I tilbyde hende risgrød som basis og komme grøntsagsmos på som topping. I kan også købe babyretter på glas, som indeholder grøntsager, kød, fisk osv. som hun har behov for og så stille og roligt introducere jeres egen mad sammen med dette.
Hvis hun ikke har spist særlig meget kan I tilbyde lidt ekstra grød efter aftensmaden og inden sengetid, så I er sikre på at hun er mæt og har fået, hvad hun har behov for.
Ca kl. 20. Ammes og puttes. Jeg vil foreslå at I bytter om på amning og vælling af tudkop, så hun ikke længere ammes i søvn, men derimod lærer at falde i søvn ved at få lidt vælling, ligge i sin seng, høre lidt sovemusik og så blive beroliget af dine hænder, mærke dine kærtegn, dine beroligende "ssyyy" osv.
Sen aften 23-24: Ammes eller tudkop givet af far, hvis nødvendigt. Det kan også være at hun kan springe over og så i stedet vil vågne tidlig morgen allerede kl. 04, blive ammet der og det er så okay. Det betyder så bare at hun måske ændrer på sin morgentid, er nødt til at stå tidligere op og starte dagen med morgengrød måske allerede kl. 6.30-7 ... Men hvis det fungerer bedre, så er det også fint.
Det er altså som udgangspunkt vigtigt at hun lærer at falde i søvn og forbinder det at skulle sove med noget andet end bryst. Det kan være en sutteklud, et stykke musik, dine beroligende ord, kærtegn osv. som går igen hele dagen igennem, hver gang hun skal sove. Det skal være ting, som også far kan praktisere.
Det er vigtigt at I holder gang i hendes mave, så længe hun har problemer med hård mave, så vil hun naturligt søge brystet ekstra. Du kan forsøge at holde gang i maven ved at tilbyde varieret kost, laktulose er også godt til børn og derudover kan man også give movicol - det skal dog lægeordineres.
Væskeindtag er vigtigt for hendes mavefunktion og det er vigtigt at I udover mælk også sørger for at give hende vand.
Det er en god idé at bibeholde mme i grød og mos, så hendes indtag af komælk ikke bliver for højt. Men i takt med at hun spiser mere og mere samme mad som jer, så er det fint at bruge sødmælk. Hun kan således sagtens tilbydes samme sovs, kartoffelmos osv. som I andre spiser og på den måde få helt almindelig mælk. Indtil hun er 9 måneder gammel er det vigtigt at indtaget af komælk ikke overstiger indtaget af modermælk og modermælkserstatning. Derefter kan komælk og komælksprodukter udgøre en større del af indtaget, men modermælk eller mme bør fortsætte helt op til 12 måneders alderen.
Jeg håber du hermed har fået svar på alle dine spørgsmål, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske