Rytme, mad og søvn - 7 mdr.

1. september 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Rytme, mad og søvn - 7 mdr.

Hej Helen,

Min datter er nu næsten 7 mdr. Hun har næsten lært at finde sig til rette i sengen om natten og kan godt lide at sove på maven :-) Hun har lagt an til at kravle og er begyndt at rejse sig op ad ting, men falder desværre også igen! Hun sover igen lidt bedre om natten, men det virker stadigvæk som om, der er lang vej før hun kan sove igennem ..?! Håber du kan komme med et par gode råd.

Her er en ca. plan for vores dag. Jeg skal have den ændret lidt ifht. amning fordi jeg skal i gang med arbejdet igen, og så ville det jo være en kæmpe bonus, hvis du kunne hjælpe os med en plan, som også kunne give en lidt roligere nat!

Jeg har allerede prøvet at lave en plan med udgangspunkt i de forslag, du har givet til andre på samme alder, men de virker bare ikke helt for os – heller ikke selvom vi prøver at justere lidt på det.

Kl. 06 – Vågner, ammes og står op sammen med resten af familien. Kan ikke sove videre. I starten pga. for meget larm, men nu er det blevet en vane at vågne tidligt.
Kl. 07.30 - Morgenmad – Havregrød – spiser næsten ikke noget!
(Ammes inden formiddagslur, hvis hun ikke har spist noget til morgen, så næsten hver dag!) Falder næsten altid i søvn ved brystet og bæres på skulderen ud til barnevognen – næsten sovende!)
Kl. 08.30 - Formiddagslur fra kl. 08.30/09.00 – sover normalt 1 ½ - 2 timer.
Kl. 11.30/12.00 – Frokost - Grød/mos og Rugbrødsbjælker og agurk el. lign. til at sidde med i hånden. Ammes inden middagslur, hvis hun ikke har spist ret meget til frokost!
Kl. ca. 13.30 - Middagslur – sover normalt 1- 2 timer – Sidder op i barnevognen, når vi kører en lille tur, falder i søvn efter ca. 10 min., og bliver så først lagt ned! Har tidligere kunnet lægge hende ned, før hun sov, men den går ikke uden skrig og skrål længere.
Kl. 15.30 – Grød/frugt – ris, hirse, quinoa m/frugtmos/pure + lidt frugt i hånden – spiser godt!
Kl. 16.30 – Amning, hvis ingen før middagslur!
Kl. 18 – Aftensmad – Risgrød/Grøntsagtmos + noget forskelligt grønt og rugbrød at sidde med i hånden. Spiser generelt ok af risgrød, men ikke ret meget, hvis der serveres mos!
Kl. ca. 20.00 – Putte med vælling (af tudkop – vil ikke have flaske), bog og sovemusik. Ammes i søvn, men jeg prøver at fjerne brystet inden hun sover helt ... det virker som regel 2. eller 3. gang jeg gør det!

På en god nat vågner hun kun til midnat og igen ved 3-tiden. Begge gange har hun for det meste brug for brystet for at sove videre.

1. Hvordan får jeg hende til at spise lidt mere i løbet af dagen og mindre om natten?

2. Har du andre gode forslag end havregrød ...

Annonce

... til morgen? Har prøvet med risgrød, som normalt er et sikkert hit, og det hjælper lidt på det, men hun spiser stadigvæk ikke så meget. Måske nok fordi hun spiser i løbet af natten ..? Kan ikke rigtig få vendt rundt på det!!

3. Jeg skal i gang med at arbejde og skal derfor gerne i seng ved 22-tiden og det er jo lidt tidligt allerede at give hende mad igen ...?!

4. Jeg arbejder pt. hårdt på at putte uden bryst – I første om gang om dagen. Det virker nu nogenlunde om eftermiddagen, selvom hun kun vil sidde op og falde i søvn! .. men om formiddagen er hun bare så træt, at jeg næsten ikke kan holde hende vågen ved brystet – og hun skulle jo helst have lidt at spise inden hun puttes til lur ..? Jeg prøver at trække tiden for putning til lidt senere, men det gør det jo ikke bedre!

5. Én af amningerne skal vel snart skæres væk og én skal kunne erstattes med mme af kop, når jeg ikke er hjemme i løbet af dagen og far skal putte til lur. Hun vil ikke drikke af sutteflasken, men kan heldigvis nemt drikke meget af tudkoppen, som hun elsker! Det ville jo være mest oplagt at skære amningen/mælk væk om formiddagen, men når hun nu ikke spiser noget til morgen, så kan jeg ikke rigtig se mig ud af det.

6. Hun har for første gang fået rigtig hård mave og har haft det et par dage nu! Der er hul igennem, men der kommer kun en lille tør klat 5-6 gange på en dag, så hun søger brystet mere og spiser endnu mindre fast føde! Hun drikker rigtig meget vand – mest ved måltiderne, men også på andre tidspunkter i disse dage!

Har du andre forslag end svesker og lactose til at få gang i maven? Hun er efterhånden helt hudløs bagi og hun trykker og trykker dagen lang den lille stakkel! Hun har aldrig før haft rød numse, så det er første gang jeg smøre med lidt salve! Hun er meget pylret i disse dage - måske af samme årsag, eller måske pga. de 2 tænder, der lige er brudt igennem ..?

7. Har du et par gode råd til hvordan vi kan få det vendt rundt og få hende til at spise mere om dagen? Hun spiser helt klart mest, når hun ikke når at blive for træt. Om morgenen bliver hun normalt træt allerede 1,5 - 2 timer efter hun er vågnet, men jeg kan jo ikke give hende grød lige efter amning og hun skulle jo gerne ammes tidlig morgen de dage, jeg skal afsted på arbejde fra kl. 7.15- ca. 16.15! Fra hun vågner fra formiddagslur går der normalt 2,5 – 3 timer til hun er klar til middagslur.

8. Hvor længe skal man i øvrigt fortsætte med at komme MME i maden?

Mange hilsner og rigtig god dag
Fra ”En mor som næsten ikke kan overskue snart at skulle være væk hjemmefra en hel dag :-)”

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!