Svar: Sover ikke alene, ingen afføring

29. august 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Det er rigtigt at børn der bliver ammet kan have lang tid imellem deres afføringer uden at det behøver være særlig problematisk. Barnet optager simpelthen al næring fra mælken og der er ikke ret mange affaldsstoffer, som skal udskilles som afføring. Anderledes er det, når børn får modermælkserstatning - her er det vigtigt at barnet har afføring ca. en gang i døgnet.

Det lyder umiddelbart som en god idé at begynde med lidt skemad. Rent aldersmæssigt er det fint at starte når barnet er godt 5 måneder gammelt. Din dreng skal dog også virke interesseret og parat - han skal holde sit hoved, dreje det bevidst efter skeen og åbne munden, når du nærmer dig med skeen ved hans mund. Han må samtidig også gerne virke mere sulten, søge brystet lidt hyppigere, spise hyppigere om natten osv. Det er nogle af de tegn som peger på at han er ved at være parat til noget andet end mælk.

Det vil være rigtig fint at starte med lidt grød til frokost. Start med 4-5 skefulde, tilbyd vand ved siden af og tilbyd så amning efterfølgende inden han puttes til middagslur. Øg ham langsomt i mængde over nogle dage. Når han begynder at kunne spise 1/2-3/4 dl uden problemer, så begynder du at tilbyde ham skemad 2 gange dagligt, - grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Det er således bedre at give ham 1/2-3/4dl 2 gange dagligt og følge efter med mælk, end at tilbyde ham 1-1½ dl. 1 gang dagligt og han så ikke får mælk efterfølgende.

At gøre det på denne måde vil hjælpe med til at holde maven igang og vil samtidig sikre ham en variation af forskellige fødevarer. Det vil være fint at du varierer grøden, smagen og konsistensen lidt ved at bruge lidt forskellig frugtmos eller bærmos som topping. Hold igen med banan, brug i stedet gerne lidt æble, pære, ...

Annonce

... bær, evt. sveskemos på grøden.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30

Eftermiddag 16-16.30: Ammes

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Powernapper evt. ½ times tid

Aften 18: Her begynder du med lidt grøntsagsmos, når I når til 2 måltider skemad dagligt, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. tidspunktet afhænger af hvorvidt han har taget 3 lur eller ej og du må regulere ind efter det.

Sen aften 23-24: Ammes

Nat 24-06: Begynder måske at kunne undvære amning i dette tidsrum, mange børn er dog 6 måneder inden de helt kan undvære amning om natten.

Det er rigtigt at man ikke kan forkæle et barn med omsorg og kærlighed, men det betyder ikke at man ikke kan komme til at give barnet dårlige vaner:o) Når du putter din dreng er det helt fint at du ammer ham inden, som du også ser at jeg skriver i dagsplanen, men det er vigtigt at du lægger ham fra dig, tager ham fra brystet inden han falder i søvn. Han skal altså puttes fra din favn ned i barnevognen eller sengen imens han stadig registrerer at du ligger ham der, men hvor han stadig er så træt at han kan falde i søvn ved at du holder dine hænder på ham, vugger ham lidt, giver ham en sut eller lignende.

Lige nu oplever han at falde i søvn i din favn og så bliver han naturligvis ked af det, når han vågner op og finder ud af at du lægger ham et andet sted. Han skal altså væk fra brystet inden han sover dybt.

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - og så lyder det som om at jeres rejser er gået rigtig godt - dejligt for jer alle tre:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor