Svar: Mosleri, soverytme om natten, og følelser

27. august 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære glade mor

Tillykke med den lille dreng:o) Måske har tingene allerede ændret sig lidt for jer, nu hvor jeg svarer dig. Der sker jo meget med små børn og dagene skifter hurtigt ...:o)

Det lyder som en god beslutning at tilbyde Lauge flaske, det har givet jer en ro og du har helt overblik over hvor meget han spiser og hvad hans behov er. Samtidig kan I deles lidt om at give mad og du kan få den hvile du naturligt har behov for.

Det er helt normalt at børn i 5-6 ugers alderen virker mere søgende, mere pylrede og lidt sværere at stille tilpas. Det hander om den udvikling Lauge lige nu går igennem og at det især mærkes om aftenen hører alderen til.

Du kan godt tilbyde ham lidt ekstra mad. Ofte er børn i denne alder så store at de har behov for at få mælkebehovet sat lidt op og også når man giver flaske, kan lidt ekstra være nødvendigt. Prøv derfor at se om det vil hjælpe at tilbyde ham en lidt større mængde hver gang.

Han er stadig så lille at han har behov for at blive skærmet for indtryk og lyde. Han har brug for hjælp til at holde sammen på sig selv både fysisk og mentalt og vil have stor glæde af at blive svøbt. Det at blive svøbt i et klæde, hvor han har armene lagt ind til kroppen, vil hjælpe ham, når han ikke kan finde roen og ligger og mosler rundt. Det minder om tiden inden i maven, hvor han hver gang han bevægede sig stødte ind i dit ...

Annonce

... maveskind. Prøv derfor om ikke du med svøb og sut kan give ham den ro han har behov for om natten ...

Det er rigtigt at humørsvingninger er normalt, men det skal helst ikke være sådan at du stadig går og tuder og svinger meget i humøret. Så vil det være en rigtig god idé at du taler med din læge om hvordan du egentlig har det. Det er meget hårdt at miste en forældre og når man så som du, står i den situation at man selv bliver forældre, så kommer der en masse tanker og følelser op til overfladen igen. Det er helt naturligt at du savner din far og ville ønske at han kunne se sit barnebarn og være en del af jeres liv. Men det er vigtigt at du ikke går rundt og er ked af det, dit savn må gerne være der, men det må ikke fylde alt for meget - forstår du hvad jeg mener?

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Lauge kan godt mærke når du er ked af det, han kan godt fornemme om du er 100 pct hos ham i tankerne, eller om du har din koncentration et andet sted. Han fornemmer meget tydeligt om du er i ro, i harmoni og har det godt, eller om du er ked af det, stresset, i dårligt humør - børn mærker ofte før vi selv mærker det, hvordan vores humør er. Virker børnene pirrelige og irritable, så er det en god idé at se på sig selv og sit eget overskud og humør ...

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, ring til lægen, hvis du stadig går rundt og er lidt ked af det. Pas godt på dig selv. Knus herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder