Mosleri, soverytme om natten, og følelser

27. august 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Mosleri, soverytme om natten, og følelser

Hej Helen!

Tak for en dejlig brevkasse, som jeg har fundet meget ro i. Det er herligt at læse alle de breve, og vide at man ikke er den eneste der sidder med "umulige" unger!!! :o) (for den følelse har de fleste nok)

Jeg fødte d.20/7-08 en dejlig dreng (Lauge). Efter en lang og sej fødsel der fra første ve og til han kom ud, tog næsten 40 timer. (Har læst artiklen om post traumatisk stress, og heldigvis har jeg klaret den ubehagelige oplevelse, uden de helt store problemer). De første 2 uger af Lauge's liv var ret stressende.

Det skal lige siges at min forlovede, jeg og Lauge pt bor hos min mor, mens vores hus blir renoveret færdigt. Og at min forlovede har en datter på 2, som vi hver anden uge har fra torsdag til tirsdag. En rigtig dejlig pige, som jeg elsker som min egen.

Jeg ammede Lauge de første 2 uger, men stoppede fordi han var meget urolig, og ville spise hele tiden. Jeg kunne ikke finde ro til det, og synes egentlig ikke ret meget om at amme. Han hang i brystet hver halve time, og sov stort set ikke.
Gik over til allomin1 og efter det, blev han "helt rolig", og har fået et helt andet sovehjerte. (dog ikke så godt som sin mors:o) )

Vi er efterhånden kommet lidt ind i en rytme, selvom det ellers ikke er aktuelt for så lille en fyr, på knapt 6 uger.

Han sover og ...

Annonce

... spiser fint om dagen, det er om natten "problemet opstår".

Ved 20-21 tiden får han mad og derefter sover han 3-4 timer i træk. Når han vågner får han mad, (det halve af en flaske) blir skiftet, svøbt og får den sidste del af flasken. Han falder i søvn og vi går i seng. Han sover igen 3-4 timer i træk, en sjældent gang 5. Han vågner og er selvfølgelig sulten, han får en flaske og er stadig træt. MEEEn, nu starter mosleriet. Den lille mand fægter rundt med arme og ben, grynter, smasker, klynker, spytter sutten ud osv. Alt mens, han fakisk sover. Jeg tager ham op i sengen, men der fortsætter det, ligemeget hvordan jeg ligger med ham. Det står på i mange timer, indtil vi står op.

Jeg får slet ikke sovet, og er temmelig træt efter al den ballede:o)

Hvad skyldes det og hvad kan jeg evt gøre? Er det fordi han ikke er træt nok? mere sulten?

Mht følelser, er det jo meget normalt med humørsvingninger. Det ene øjeblik, er man glad og det næste tuder man. Kan en lille fyr som ham mærke når jeg er ked af det?

Tænker på at jeg for halvandet år siden mistede min far, (jeg er selv kun 23) og det har været lidt hårdt ikke at have ham med i graviditeten og alt det efterfølgende selvfølgelig.

Det var en måske lidt for lang smøre, men håber det er okay. :o)

Kærlig hilsen en ellers glad mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre