Svar: Eftermiddagslur, blærebetændelse mv.
22. august 2008
Alder:
21 mdr.
Hej Helle
Det lyder rigtig fint som din datter sover og det er rigtig godt, at hun selv regulerer sit behov. De dage, hvor hun har behov for lidt mere hvile sover hun 1½ time og de dage, hvor hun har det bedst med 45 minutter sover hun det. Det er rigtig fint.
Gennemsnitligt ligger hendes søvnbehov på ca 13 timer i døgnet og det er helt okay at hun sover mellem 10-12 timer om natten og regulere om dagen. At hun i en periode måske sover lidt mindre end gennemsnittet gør ikke spor, så længe hun trives, udvikler sig, er glad, har overskud osv.
Med hensyn til 'ondt i tissekonen' så kan det sagtens handle om en blærebetændelse og man kan på apoteket købe et prøvetagningssæt, som består at en lille opsamlings pose man klistrer på tissekonen inden i bleen og et glas til at tømme posen over i, når der er kommet en tissetår. På den måde kan du få en urinprøv med til lægen, som kan undersøge og se om der er tale om blærebetændelse.
Derudover tænker jeg at det jo også kan handle om at hun nu begynder at pille lidt mere og måske får sig ridset med en lille negl eller lignende. Der skal ikke så meget til, før det svier lidt og kan gøre lidt ondt. Du kan smøre hende med en lille smule zinksalve eller lignende, hvad I nu har. Det virker nogle gange lidt ligesom plaster - det hjælper at få lidt på og det giver lidt omsorg :o)
Det er superflot at hun er begyndt at fortælle, når hun har lavet i bleen. Det er første tegn til at hun begynder at registrere lidt om hvordan hun fungerer og er opmærksom på sig selv. Det er første led i renlighedsprocessen.
Det betyder naturligvis ikke at I kan træne renlighed allerede nu, for hun er stadig alt for lille og renlighed er en lang proces med flere faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen, herefter fortæller barnet at nu laver det i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Det er altså vigtigt at man holder øje med, hvor barnet er henne i denne udvikling. Hvor bevidst er barnet om at det tisser og laver noget i bleen. Og jeres datter lyder til at være kommet til første fase, hvor hun kommer og fortæller at hun har lavet i bleen.
Renlighed er en proces og noget barnet fysiologisk skal modnes til. Et godt tegn til at man kan forsøge er hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, men hun skal naturligvis også virke parat og vise interesse for at smide bleen og din datter er endnu ikke særlig gammel. Det vil derfor være mere undtagelsen end reglen, hvis hun allerede begynder at vise tegn til renlighed nu - de fleste børn er ikke fysiologisk parate før 3 års alderen ...
Så giv hende tid, lad være at presse hende og se hvad tiden bringer. Det er godt ikke at tage bleen for tidligt af - det er bedre med den succesoplevelse en tør ble giver end det nedlag våde bukser giver:o)
Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at have det rigtig godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske