Svar: Eftermiddagslur, blærebetændelse mv.

22. august 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Helle

Det lyder rigtig fint som din datter sover og det er rigtig godt, at hun selv regulerer sit behov. De dage, hvor hun har behov for lidt mere hvile sover hun 1½ time og de dage, hvor hun har det bedst med 45 minutter sover hun det. Det er rigtig fint.

Gennemsnitligt ligger hendes søvnbehov på ca 13 timer i døgnet og det er helt okay at hun sover mellem 10-12 timer om natten og regulere om dagen. At hun i en periode måske sover lidt mindre end gennemsnittet gør ikke spor, så længe hun trives, udvikler sig, er glad, har overskud osv.

Med hensyn til 'ondt i tissekonen' så kan det sagtens handle om en blærebetændelse og man kan på apoteket købe et prøvetagningssæt, som består at en lille opsamlings pose man klistrer på tissekonen inden i bleen og et glas til at tømme posen over i, når der er kommet en tissetår. På den måde kan du få en urinprøv med til lægen, som kan undersøge og se om der er tale om blærebetændelse.

Derudover tænker jeg at det jo også kan handle om at hun nu begynder at pille lidt mere og måske får sig ridset med en lille negl eller lignende. Der skal ikke så meget til, før det svier lidt og kan gøre lidt ondt. Du kan smøre hende med en lille smule zinksalve eller lignende, hvad I nu har. Det virker nogle gange lidt ligesom plaster - det hjælper at få lidt på og det giver lidt omsorg :o)

Det er superflot at hun er begyndt at fortælle, når hun har lavet i bleen. Det er første tegn til ...

Annonce

... at hun begynder at registrere lidt om hvordan hun fungerer og er opmærksom på sig selv. Det er første led i renlighedsprocessen.

Det betyder naturligvis ikke at I kan træne renlighed allerede nu, for hun er stadig alt for lille og renlighed er en lang proces med flere faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen, herefter fortæller barnet at nu laver det i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Det er altså vigtigt at man holder øje med, hvor barnet er henne i denne udvikling. Hvor bevidst er barnet om at det tisser og laver noget i bleen. Og jeres datter lyder til at være kommet til første fase, hvor hun kommer og fortæller at hun har lavet i bleen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Renlighed er en proces og noget barnet fysiologisk skal modnes til. Et godt tegn til at man kan forsøge er hvis barnet er i stand til at holde sig tør i mindst 3 timer, men hun skal naturligvis også virke parat og vise interesse for at smide bleen og din datter er endnu ikke særlig gammel. Det vil derfor være mere undtagelsen end reglen, hvis hun allerede begynder at vise tegn til renlighed nu - de fleste børn er ikke fysiologisk parate før 3 års alderen ...

Så giv hende tid, lad være at presse hende og se hvad tiden bringer. Det er godt ikke at tage bleen for tidligt af - det er bedre med den succesoplevelse en tør ble giver end det nedlag våde bukser giver:o)

Fortsat held og lykke med hende, hun lyder til at have det rigtig godt:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)