Svar: Falde i søvn, dagsplan, mad mv.

19. august 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev, dejligt at du har meldt dig på banen igen og tillykke med ½ års dagen:o)

Jeg synes det lyder rigtig godt, at du nu har fået tildelt en ny sundhedsplejerske. Jeg kan høre på dine breve at du har rigtig mange spørgsmål og det er vigtigt at du har en sundhedsplejerske som du har tillid til og som du føler kan hjælpe dig og jeres lille familie.

Jeg synes det er dejligt at du nu har lidt mere overskud og er begyndt at tage det hele lidt mere roligt. Det er godt at du kan se at din datter trives og har det godt, udvikler sig osv. selvom hun ikke sover så meget.

Jeg synes også det er en god beslutning at supplere amning med flaske og lade far og bedstemor tage over en gang imellem, så du kan få lidt tid til dig selv. Det lyder som en god prioritering hos jer. Da du også snart skal begynde arbejde, er det nødvendigt at hun kan tage en flaske i løbet af dagen, så andre kan passe hende og sørge for at hun får sit behov for mælk og væske dækket.

Det er rigtigt godt at du har fundet ud af at du nogle gange kan lægge dig med hende og få hende til at sove en længere lur. Det lyder som om at din datter har et meget stort tryghedsbehov, så når hun mærker at du er der, så giver det hende en ro til at sove videdere. Derfor er det rigtig godt, hvis du i en periode kunne lægge dig med hende og på den måde få hende til at sove i hvert fald en lidt længere lur i løbet af dagen.

Du har fuldstændig ret i at hun ikke kan klokken, men det er sådan at vi alle sammen har et indre ur, som ligesom styrer, hvornår vi er trætte, sultne, har lyst til at være aktive osv. Det er f.eks. vores indre ur der sørger for at vi er mere vågne om dagen og mindre om natten. Vores indre ur bliver påvirket af forskellige ting. Blandt andet af lys og mørke, men også af f.eks. den mad vi spiser. Vi forbinder f.eks. morgen med grød, boller, cornflakes og lignende og aftensmad med kartofler, sovs, kød, fisk, grøntsager osv.

Når man rejser oversøiske og oplever tidsforskel, så mærker man ofte at det indre ur reagerer på dette. Det indre ur har svært ved at indstille sig på anden tid - at spise aftensmad, hvor vi normalt spiser morgenmad osv. virker på en eller anden måde forkert.

Det jeg vil sige med dette er, at selvom din datter ikke kan klokken, så er det meget vigtigt at du påvirker hendes indre ur og hjælper hende med at have en rytme, som passer godt ind i jeres hverdag. Det vil på den måde være rigtig godt med morgenmad, frokost, aftensmad på nogenlunde faste tidspunkter, ligesom hendes behov for søvn, så vidt muligt skal passes ind i forhold til dette. Det er vigtigt at hun ligesom lærer at være aktiv om dagen og sove om natten og derfor er en nogenlunde fast plan og rutine en rigtig god idé.

Det vil naturligvis være sådan at hun nogle gange pludselig sover lidt længere om dagen end hun plejer og derfor vil tidspunkterne godt kunne flytte sig lidt. Men overordnet, så er det vigtigt at du forsøget at tilbyde mad og søvn inden for en times tid +/-. Det betyder altså at hvis hun pludselig viser behov for at sove inden hun har fået formiddagsmåltid, så må du putte hende og så tilbyde maden, når hun vågner. Så bliver frokosten flyttet lidt og det er så okay den dag. Tilgengæld sover hun så måske lidt senere middagslur og derfor vil hun om aftnen blive puttet til samme tid som hun plejer ... næste dag kører rytmen så måske som det den nogenlunde skal.

Planen jeg har sendt dig gælder stadig og du må variere tidspunkterne efter, hvornår hun vågner osv. Hvis hun vågner allerede kl. 6-7, så kan planen også se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og dagen begynder

Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop

Puttes til formiddagslur mellem 8.30-9

Formiddag 10.30-11.30: Tilbydes grød eller grøntsagsmos, når hun vågner - afhænger lidt af hvor længe hun sover. Giv grød/mos så tæt på frokost som muligt, det tidspunkt, hvor hun virker frisk og ikke for træt.

Puttes ...

Annonce

... til middagslur mellem 12-13 med amning eller flaske. Tidspunktet afhænger naturligvis af, hvor længe hun har sovet om formiddagen

Eftermiddag 15-16: Ammes eller flaske, evt. også lidt frugt ligesom nu

Sover evt. sin 3 lur som ofte er en powernap

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og vand af kop.

Puttes til natten med amning eller flaske 19.30-20

Sen aften 23-24: Amning eller flaske

Når jeg anbefaler flasken sen aften, så er det netop for at få din datter til at sove til 05.30. Du skriver "En dag hun vågnede ved denne tid og græd efter sutten, gav jeg hende en flaske i stedet, men det gjorde ikke at hun sov længere end til 5.30." - og det er super flot. Din datter sover igennem på denne måde.

Tilbud om flaske eller bryst sen aften, handler ikke om at du skal vække hende, men om at tilbyde hende mælk og lade hende spise mere eller mindre i søvne. Det vil sige udnytte at hun netop omkring det tidspunkt begynder at ligge lidt uroligt, virker lidt søgende osv. Fordi du ved at tilbyde hende mælk der kan undgå at give hende mælk midt om natten. Ellers risikerer du at hun vågner og bedre om bryst/flaske kl. 02 og jeg tænker at det vil være rigtig dejligt for jer alle at kunne sove fra 23-30-05.30... Har hun fået bryst eller flaske inden midnat, så er det okay at du giver hende sutten kl. 02. Har hun ikke fået mælk, så er det sandsynligvis et reelt behov for mad, der gør at hun vågner kl. 02.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes havregrød er rigtig godt som morgenmad og du behøver naturligvis ikke komme frugtmos på. Grøden er fin, ren som den er. Øllebrød kan du give sen formiddag/frokost så hun vender sig til rugbrødssmagen og du må gerne komme lidt flødeskum på eller lidt sødmælk, hvis du synes det bliver lidt mere lækkert af det:o) Det er dog en rigtig god idé at variere tilbuddet til frokost så hun hver anden dag f.eks. får øllebrød og hver anden dag grøntsagsmos. Det er med til at holde hendes mave igang. Derudover spiser hun stadig ikke så meget mos om aftenen, så at tilbyde mos til frokost er generelt en god idé. I skal også stille og roligt igang med lidt kød og fisk i mosen, nu hvor hun er blevet 6 måneder.

Husk at det er okay at købe mos på glas. Du skal prioritere, hvor du bruger din energi, dine ressourcer:o)

Jeg kan godt forstå at du er urolig for at give hende mad i hånden, nu hvor hun har fået tænder. Derfor er det vigtigt at du har hende godt under opsyn og holder øje med hvad hun laver, når hun sidder med noget. Brødskorper kan være et mørkt rugbrød uden kerner, som du skærer i humpler og rister i ovnen. Det er dejligt at sidde med sådan en rugbrødshumpel ... Det kan også være skorper, tvebakker og lignende, som du kan købe færdige og så kan det, som du selv skriver være skorpen fra et stykke franskbrød - netop i forhold til at hun nu har tænder, så er det jo noget mere blød og knækker ikke så let, det er helt okay. Det eneste der er omkring brød er jo at du skal være opmærksom på indtaget af gluten og at det især er i hvede at glutenindholdet er højt.

Det er meget forskelligt hvordan børn udvikler sig motorisk, de fleste vender sig fra mave til ryg først, andre gør modsat. Nogle børn kommer bedst fra maveliggende til siddende, andre triller fra ryggen om på siden og sætter sig om. De fleste børn begynder at kunne sidde kortvarigt inden de kravler.

Din datter skal ligge på maven for at blive stærk nok i ryggen til at kunne sidde. Det kommer således ikke af sig selv, det kommer af at ligge på maven, krybe, trille rundt osv. Det er det der giver styrken til at kunne sidde.

Hun må gerne sidde kortvarigt i høj stol, når du giver hende mad. Når du så kan se at hun falder til siden eller forover og bliver rund i ryggen, så er hun træt og skal ikke sidde mere, men skal lægges på gulvet igen.

Med hensyn til at nyse, så er det helt normalt. Hun kan jo ikke pudse næse, så at nyse er en måde at skabe passage i næsen.

Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor