Brev:
Falde i søvn, dagsplan, mad mv.
19. august 2008
Alder:
6 mdr.
Falde i søvn, dagsplan, mad mv.
Hej Helen
Ja så er jeg på banen igen.
Tak for dit sidste svar, som ellers var så godt, et jeg afmeldte mit medlemskab. Men jeg blev klogere og synes nu igen jeg har brug for din hjælp.
Siden dit svar er der sket lidt forskelligt her hos os.
Jeg har bl.a. bedt om en ny sp, da jeg ud fra de råd jeg fik af min første og det du skrev til mig og de råd du giver andre, synes jeg ikke jeg kunne bruge hende til noget. Så nu går jeg og venter på at den nye skal komme på besøg, men der er desværre lidt ventetid.
Jeg har også sat min pige delvis på flaske. Det er der flere forskellige grunde til. Mest pga. dit svar til mig om at det kunne være mit mælk, der gjorde at hun ikke sov godt om dagen.
Men også fordi jeg havde store tvivl på om hun fik nok. Jeg begyndte og føle mig meget låst af hende, da hun ikke er til at have med f.x. ud at handle, ville jeg gerne at f.x. far el. bedstemor kunne tage hende, mens jeg brugte lidt tid på mig selv eller huset.
Hun finder det meget sjovt og bide hendes mor med de to tænder, hun har fået i under-munden, det gør jeg ikke. Og fordi jeg snart skal starte på arbejde igen.
Jeg havde faktisk bestemt mig for at stoppe amningen helt, men det er lige lidt svære at droppe end jeg havde regnet med. Det er så hyggeligt og jeg oplever ingen forskel på hende mere hvis hun har fået flaske frem for bryst. Så derfor synes jeg at hun lige så godt kan få det jeg har til hende, så længe hun stadig vil tage ved mig.
Den største ændring der er sket, er nok at min holdning har ændret sig og jeg kan mærke at der er kommet mere ro på. I stedet for at gå og tænke på hvor meget hun sover og hvor længe, bruger jeg nu tiden på at nyde min datter og glæde mig over hendes (nogle gange få) gode timer. Hun skal måske bare ikke sove så meget.
Dog er det dog svært at holde humøret højt, når hun som i dag kun sover 20 min. ad gangen og tydelig stadig er træt når hun kommer op og bare bliver mere og mere pylret i løbet af dagen.
Men jeg kan ikke finde ud af hvorfor hun vågner og jeg kan simpelthen ikke få hende til at sove igen, når hun er i barnevognen.
Har vi lagt os sammen i min seng (hvilket kun sker hvis jeg er meget træt og hvis jeg så er så heldig at jeg kan få hende til at falde så meget til ro, at hun falder i søvn), sover hun nemt over to timer. Hun vågner også her, men falder i søvn igen hvis jeg tager hende i hånden.
Når hun vågner i barnevognen, græder hun som om hun er blevet skræmt og når jeg giver hende sutten, er hun tæt på at putte sig igen. Men så vågner hun lige så stille op, ligger først og kigger, begynder og pille lidt i kanten eller ved min hånd, herefter strækker hun sig og begynder så at græde.
Når hun begynder at græde tager jeg hende op, men hun er pylret, vil ikke ligge selv, gaber og gnider sig i øjnene konstant.
Er hun MEGET træt kan jeg få hende til at falde i søvn igen, men hun vågner igen, på samme måde, efter kort tid. Så har du et godt råd til hvordan jeg lærer hende at ”sove ud” i barnevognen?
Kunne det hjælpe hvis, jeg satte mig på en stol ved vognen og venter på at hun vågner, så jeg kan være der for hende med det samme? Nogle gange er det efter 10 min., 20 min., en halv time og andre gange først når hun er udsovet, så det er lidt svært og vide hvornår det er, så jeg kan stå klar.
Hvis det er det der skal til for at det bliver bedre, gør jeg det heller end gerne. For jeg synes det er så synd at hun ikke bliver ordentlig udsovet.
Kunne det være en idé, hvis jeg putter hende på faste tidspunkter? Eller er hun ligeglad med det? Hun kan jo ikke klokken…
Hvis det er, hvad så hvis hun pludselig sover længere end normalt og ikke er træt til næste gang hun skal puttes?
Men som sagt er det ikke det jeg vil bruge de voldsomme kræfter på, men det kunne da være rart, at have en glad og tilfreds pige hele dagen og også få lidt tid til mig selv i løbet af dagen.
Nu til den egentlig grund til at jeg skriver igen, der faktisk flere forskellige, lidt af en blandet landhandel. Du gav mig en god ”dagsplan”, men jeg tror ikke min datter har læst den, for vi kan i hvert fald ikke falde ind i den.
Bl.a. skrev du at når hun vågner ved 5-6 tiden ammes hun og sover videre, det gjorde hun og sov til omkring kl. 8.
Nu er hun begyndt og vågne omkring kl. 6 og så sover hun ikke videre.
I starten gjorde jeg og kunne ikke forstå at når vi stod op ved 7-tiden, var hun simpelthen så sur og tvær, men det er jo klart hvis hun har lagt vågen i al den tid. Hvis hun falder i søvn uden at give lyd fra sig, er det først ved 7-tiden og så sover hun til omkring 9.30.
Så når hun vågner ligger jeg ned til at amme hende, hvis hun vågner meget tidlig og ser om hun ikke vil sove lidt videre. De sidste par dage er hun vågnet lidt over 4 og har sovet videre til omkring kl. 7
Vågner hun omkring kl. 6 står vi op og hun ammes eller får flaske.
Omkring kl. 8 ammes hun og puttes til lur igen. Her sover hun så alt mellem 10 min til halvanden time. Som regel en halv time.
Ved 10-tiden får hun ris- el. hirsegrød med frugt og når hun bliver træt igen ammes hun og puttes igen. Så afhængig af hvornår hun står op igen for hun risgrød med frugt og frugt som dessert og igen når hun bliver træt ammes hun og puttes, til hendes halv times lur.
Ved 15-16-tiden får hun frugt og flaske. Og puttes igen afhængig af hvornår hun er stået op.
Kl. 17.30-18.00 får hun mos med grønsager og frugt som dessert.
Mellem 19.30-20.00 får hun flaske og puttes til natten.
Det sker dog at hun er for træt til at ville spise grød el. mos, hvilket er lidt træls.
Hvis ikke jeg synes hun har spist så meget får hun tilbudt bryst eller flaske. Skal jeg altid gøre det eller kun når hun ikke spiser noget særligt?
Hun spiser omkring en halv dl., nogle gange går hun amok og spiser mere. Men når hun får flaske alene er det også sjældent hun spiser mere end 150 ml. nogle gange mindre (ikke engang når hun står op), så hun spiser vel bare ikke så meget?
Du skriver i din dagsplan at hun skal ammes 23-24. Men hun vågner aldrig der af sig selv. Er det meningen at jeg skal vække hende? Jeg har den opfattelse at man ikke skal vække små børn.
Jeg har prøvet at give hende en flaske mens hun sov, men kunne ikke få hende til at tage den i søvne. En dag hun vågnede ved denne tid og græd efter sutten, gav jeg hende en flaske i stedet, men det gjorde ikke at hun sov længere end til 5.30.
Jeg kan godt høre nogle gange, når jeg er gået i seng, at hun bliver mere urolig og ligger og skrumler rundt ved denne tid, men hun vågner ikke.
Når vi ikke kan få en fast soverytme, håber jeg lidt vi kan få en fast spiserytme. Men skal jeg blive ved med at tilbyde hende grød og mos på faste tider også selv om hun er træt nogle gange og ikke rigtig vil tage noget? Eller skal jeg så hellere vente til hun har sovet lidt og så skubbe hele planen?
Nu er hun jo snart et halvt år (d. 20/8-08) og så er jeg lidt i tvivl om, hvornår jeg skal ligge havregrød/øllebrød. Når vi står op eller først om formiddagen, for hun skal vel ikke sættes på 4 gange fast før hun er 7 mdr.?
Så jeg håber du vil lave en ny dagsplan for os, som jeg kan prøve og følge og så bare håbe, at som hun bliver ældre vil få søvnen passet ind.
Jeg kan se, at hvis man vælger at købe havregrød på pulver, er det med æble, banan el. noget andet frugt. Hvis man laver det selv, skal der så også frugt på? Det synes jeg jo ikke skulle være nødvendig.
Hvis hun skal have øllebrød, må hun så få flødeskum el. mælk på?
Jeg kan se at du tit anbefaler at give frugt, agurk og brødskorper i hånden, men er hun ikke for lille til det?
Jeg er meget nervøs for at hun skal få et stort stykke ind og fejlsluge det. Især efter hun har fået tænder.
Når du skriver brødskorper, er det så kanten fra et stykke franskbrød eller…?
Når hun som regel sover igennem, er det så i orden nu at prøve og trøste hende med sutten, hvis hun skulle vågne fx kl. 2 eller er hun stadig for lille til det?
Jeg synes hun nyser rigtig meget. Flere gange i løbet af dagen og nogle gange 4-5 gange i træk.
Er det normalt? Hun har gjort det altid.
Når hun begynder at kan komme fra liggende til siddende stilling. Er det så fra maven eller ryggen hun løfter sig?
Skal jeg træne hende i at sidde eller er det bare noget hun pludselig kan?
Kravler eller sidder hun først?
Og til sidst lige et lille input. Jeg kan se at du tit anbefaler som leg, at man synger ”Hjulene på bussen” og drejer benene. En anden god sang er ”Åh boggi boggi woggi”, der er også mange bevægelser, en god glad melodi og min datter elsker den.
Det var en ordentlig omgang og jeg har sikkert ikke fået det hele med, men så må jeg jo skrive igen. Håber ikke det er for meget.
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen en noget gladere mor