Svar: Metoder til fjernelse af sut i dagplejen

15. august 2008

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Hvor lyder det ikke rart - jeg kan godt forstå hvis du er ked af det og frustreret.

Det er som du skriver ikke rimeligt og det lyder hverken særlig velovervejet, pædagogisk eller anerkendende at sende din datter ind på et værelse som straf for at hun beder om at få sin sut.

Du har også fuldstændig ret i at din datter bliver usikker når hun bliver skældt ud ved bordet og derfor griner. Det er højst sandsynligt ikke for at være uartig eller provokerende.

Jeg synes det er helt relevant at du taler med dagplejen om hvad der foregår og prøver at høre hvad hun har at sige. Naturligvis skal du tro på din datter, men hun er kun 2 år og selvom hun er god til at tale, så kan en historie jo godt have flere nuancer end hun får med. Ikke at hun lyver, for som udgangspunkt fortæller børn sandheden og det er vigtigt at lytte til sit barn og tro sit barn. Men en fortælling om at hun er blevet lukket inde på værelset og sammenhængen med at hun ikke må få sin sut, kan i princippet godt være to historier der er smeltet sammen ...

Jeg tænker du er nødt til at stille åbne spørgsmål og så høre dagplejers forklaring: "Min datter fortæller at hun blev lukket inde i værelset igår - hvad handler det om?".

Noget andet er situationen hvor din datter ...

Annonce

... griner, når hun får skæld ud. Det må være dagplejer der har fortalt dig det? Selvom du bliver overrumplet over at få det at vide, så må du prøve at tænke og stille spørgsmål i situationen. Ellers må du sove på det og så vende tilbage til det dagen efter: "Du sagde igår at min datter griner når du bliver sur. Jeg tror ikke hun er uartig, jeg tror det handler om at hun bliver usikker og ikke rigtigt ved hvad hun skal.." og se hvad der bliver svaret til det.

Det samme gælder, når dagplejer siger at din datter "blev vred over ikke at få sin sut - men hun fik den ikke", som om at det er en magtkamp. Her må du som mor gerne sige "jeg synes det er helt okay at hun får sin sut lidt mere i disse dage, vi har lige holdt ferie og det er svært at starte igen. Skal vi ikke bare sige at du giver hende sutten, når hun vil have den ...?"

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I kan blive enige og taler fornuftigt sammen, så er det jo godt, men hvis du kan mærke at det er går bare slet ikke, så kan du vælge to ting - enten bede om en samtale med dagpleje konsulenten, hvor du fortæller hvad du oplever, eller også må du bede om at få en ny plads til din datter - og her tænker jeg sende hende i vuggestue.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at I finder en fornuftig og god løsning for jer alle:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.