Svar: TV og blanding af MME mærker

13. august 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Glade mor

Som udgangspunkt har en pige på 3 måneder ikke behov for at sidde i skråstol foran fjernsynet, men at hun bliver fanget af det og du bruger det som lidt underholdning en gang imellem kan jeg godt forstå ...

Det er naturligt at hun med den alder hun har, synes det er interessant at kigge på skærmen. Hun bliver fanget af de farvespil, lysglimt osv. der er og det er et eller andet sted naturligt at børn ser TV, når vi voksne også gør det.

Der er dog forskel på at bruge TV som pacificering, hvor du placerer hende foran skærmen som underholdning eller om hun om aftenen ligger på sit tæppe på gulvet og fanges af de lyde og lys der kommer fra skærmen, når I andre sidder og ser TV. Du skal derfor overveje meget hvordan du bruger det og se om ikke et aktivitets stativ, legetøj eller andet kunne være bedre for hende. Med den alder hun har, er det rigtig vigtigt at hun så vidt muligt ligger på maven. Det er fra maveliggende stilling at hun bliver stærk nok i ryggen til at kunne sidde, hun lærer at trille, krybe osv. når hun ligger på maven - så selvom hun er glad for skråstolen og TV'et så er det ikke det bedste for hendes udvikling:o)

Hun gennemgår et udviklingsspring lige nu, hvor hun naturligt vil være lidt mere pylret. Hendes søvn ændrer sig og hun powernapper pludselig mere og dermed kortere lure i løbet af dagen. Hun er generelt svær at stille tilpas, vil også gerne spise hele tiden og så alligevel ikke og det kan godt være frustrerende for jer begge. Det er dog en fase, et udviklingsspring og det ændrer sig igen.

Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lave nogle bevægelege med hende. Bevægelege kan være:

Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. ...

Annonce

... synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op i siddende stilling.
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
- Hun ligger på maven, hjælp hende med at holde armene under sig, hold noget legetøj som hun kigger efter og følger - hovedet giver overbalance og hun finder ud af at trille rundt.

Det er også en god idé at svinge hende, give hende luftture, vugge hende, danse med hende. Det stimulerer hendes balancecenter og styrker dermed hendes motoriske udvikling. Hvis I har mulighed for at svømme med hende, så er det også en god idé.

Med hensyn til skift af mme, så er det normalt ikke noget problem at medbringe en brik af noget andet mme, når man er på tur. Det er praktisk og let og de fleste børn reagerer ikke dårligt på dette. Det er mere, hvis man konstant skifter mellem de forskellige typer, at det kan give maveproblemer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan dog ikke love dig at hun ikke reagerer, det må komme an på en prøve. Men forsøg og se om ikke det kommer til at gå fint:o)

Tilsidst vil jeg lige sige at Nan er en udmærket mme og hvis jeres datter trives med dette, så ser jeg ingen grund til at skifte. Generelt skal man ikke ændre på det der fungerer og der er ingen umiddelbar grund til at skifte mærke, hvis jeres datter har det godt med det hun får nu ... Vælger I at skifte, så skift en flaske af gangen, så hun stille og roligt bliver kørt over på Hipp. Det vil også give jer en idé om hvordan hun tager imod det og trives på det.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor