Svar: TV og blanding af MME mærker
13. august 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Glade mor
Som udgangspunkt har en pige på 3 måneder ikke behov for at sidde i skråstol foran fjernsynet, men at hun bliver fanget af det og du bruger det som lidt underholdning en gang imellem kan jeg godt forstå ...
Det er naturligt at hun med den alder hun har, synes det er interessant at kigge på skærmen. Hun bliver fanget af de farvespil, lysglimt osv. der er og det er et eller andet sted naturligt at børn ser TV, når vi voksne også gør det.
Der er dog forskel på at bruge TV som pacificering, hvor du placerer hende foran skærmen som underholdning eller om hun om aftenen ligger på sit tæppe på gulvet og fanges af de lyde og lys der kommer fra skærmen, når I andre sidder og ser TV. Du skal derfor overveje meget hvordan du bruger det og se om ikke et aktivitets stativ, legetøj eller andet kunne være bedre for hende. Med den alder hun har, er det rigtig vigtigt at hun så vidt muligt ligger på maven. Det er fra maveliggende stilling at hun bliver stærk nok i ryggen til at kunne sidde, hun lærer at trille, krybe osv. når hun ligger på maven - så selvom hun er glad for skråstolen og TV'et så er det ikke det bedste for hendes udvikling:o)
Hun gennemgår et udviklingsspring lige nu, hvor hun naturligt vil være lidt mere pylret. Hendes søvn ændrer sig og hun powernapper pludselig mere og dermed kortere lure i løbet af dagen. Hun er generelt svær at stille tilpas, vil også gerne spise hele tiden og så alligevel ikke og det kan godt være frustrerende for jer begge. Det er dog en fase, et udviklingsspring og det ændrer sig igen.
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne lave nogle bevægelege med hende. Bevægelege kan være:
Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op i siddende stilling.
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
- Hun ligger på maven, hjælp hende med at holde armene under sig, hold noget legetøj som hun kigger efter og følger - hovedet giver overbalance og hun finder ud af at trille rundt.
Det er også en god idé at svinge hende, give hende luftture, vugge hende, danse med hende. Det stimulerer hendes balancecenter og styrker dermed hendes motoriske udvikling. Hvis I har mulighed for at svømme med hende, så er det også en god idé.
Med hensyn til skift af mme, så er det normalt ikke noget problem at medbringe en brik af noget andet mme, når man er på tur. Det er praktisk og let og de fleste børn reagerer ikke dårligt på dette. Det er mere, hvis man konstant skifter mellem de forskellige typer, at det kan give maveproblemer.
Jeg kan dog ikke love dig at hun ikke reagerer, det må komme an på en prøve. Men forsøg og se om ikke det kommer til at gå fint:o)
Tilsidst vil jeg lige sige at Nan er en udmærket mme og hvis jeres datter trives med dette, så ser jeg ingen grund til at skifte. Generelt skal man ikke ændre på det der fungerer og der er ingen umiddelbar grund til at skifte mærke, hvis jeres datter har det godt med det hun får nu ... Vælger I at skifte, så skift en flaske af gangen, så hun stille og roligt bliver kørt over på Hipp. Det vil også give jer en idé om hvordan hun tager imod det og trives på det.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske