Hvad sker der med vores datter?

13. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Hvad sker der med vores datter?

Hej Helen,

Da har vi igen brug for nogle gode råd. Lykke bliver nå 1 år den 21. august, så nå er hun virkelig blevet en stor pige:o)

I juli begyndte hun i vuggestue, og hun er virkelig glad for at være der. Hun har kun grædt en enkelt gang når jeg har afleveret henne, og hver gang jeg henter henne fortæller pædagogerne mig altid hvor nem og glad pige hun er. Så længe hun er i vuggestuen spiser og sover hun godt, og de siger det aldrig er nogle problemer med henne. Noget der er dejligt at høre:o)

Problemerne har nå begyndt om aftenen og natten. Lykke har altid været nem at putte om aftenen og har selv faldt i søvn, men nu bryder helvede løs med en gang vi går ud af værelset. Hun skriger virkelig og har stort behov for at vi sidder ved henne, synger og holder henne i hånden. Dette gør vi også men det kan nå tage over 1 time før hun faller i søvn. Hvad skal vi gøre? Har dette noget med seperasjonsfasen og gøre? Den har vi nemlig aldrig oplevet noget til før nå…

Siden vi begyndte indkøringen i vuggestue har hun også begyndt å vågne om natten. Hun vågner op med et skrig og vi prøver å roe henne ned ved at sidde ved henne og synge, men det eneste vi har fundet ud af hjælper er en flaske mælk… . Dette vil jeg helst ikke begynde med igen da det tog tid å vende henne af med den i udgangspunktet, men hun er virkelig utrøstelig. Vi forsøger virkelig, men efter ca. 1 time opgiver vi da vi skal op på arbejdet og har behov for søvn vi og. Vi prøver selvfølgelig vand af kop først, men hun virker sulten selvom jeg absolut ikke kan forstå hvorfor. Siden hun begyndte i vuggestue har hun vågnet mellom 4.30-5.30…

Hun spiser ikke meget men hun spiser ofte. Hun er dygtig til at spise selv, og spiser som regel samme mad som os. Spørgsmålet er om hun kan spise nok selv til at holde resten af natten. I går aftes gav jeg henne grød klokken 19 og efterfølgende den mælken hun kunne drikke. Alligevel vågnet hun 01.00 og ...

Annonce

... skreg af fulde lunger, og hun gav sig ikke før 2.30 da vi gav henne en flaske.

Jeg forsøgte igen med grød før sengetid i dag, men i løbet af den tiden det har taget at skrive dette brev har jeg været inde hos hende mindst 5 ganger (I løbet av halvanden time)..

Nu er det en ny dag da jeg måtte opgive at skrive videre da hun vågnet ved 21 tiden og ikke ville sove igen før 23.30. Hun skreg av fulde lunger og gispet efter vejret helt frem til hun sovnet igen. Hun sov da til 3.30 og igen vågnet med et skrig. Da ville hun absolut ikke sove videre, så vi endte med at stå op. La henne igen ude i barnevognen kl 6.00 og da sov hun til 8.30. Jeg trænger virkelig til nogle gode råd. Hvorfor opfører hun sig slik nu?

Kan seperasjonsangsten virkelig sette inn om natten og aftenen?

Kan ikke forstå hvis hun vågner pga sult, men hun drikker jo all mælk hvis hun får tilbudt flaske. Har du evt en madplan til en pige på 1 år?
Dette er vanligvis planen for dagen:

6.00-7.00 Havregrød med en klat smør og frugtmos. Her varierer det hvor meget hun spiser. Nogle ganger alt og andre ganger 3 skefulde. Vann af kop
8.00-8.30 Noget frugt evt bolle. Her spiser hun meget lidt når hun er hjemme hos os.
8.30 Sover ca 1 ½-2 timer
11.00-11.30 Forsøger fortsat rugbrød men det vil hun ikke spise (selvom hun kan spise en hel skive i vuggestuen). Dette kaster hun bare på gulvet herhjemme. Rester fra aftensmaden. Mælk af kop
13.00 Sover igen ca 1 times tid, nogle ganger længer…
14.00 Yoghurt med havregryn
16.00 Trekornsgrød, frugt eller bolle. Vann af kop
18.00 Aftensmad. Mælk af kop
19.00 Flaske med 230 ml mme. Hun drikker som regel det hele.

Høres dette fornuftig ud? Har egentlig altid hat problemer med kreativitet rundt hennes mad, du må gerne komme med forslag:o)

Håber du kan gi mig noget klarhed om hvorfor hun opfører sig slik nu… Er dette normalt?

Med venlige hilsner
Nogle meget frustrerede og trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre