Svar: Søvn og kost - 13 mdr.

13. august 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lotte

Det er meget normalt at børn når de starter i vuggestue får problemer med at falde i søvn og sover meget uroligt, når de endelig sover.

Det er ofte sådan at børn i alderen 12-18 måneder begynder at kunne nøjes med en lur dagligt. Men netop fordi Oscar lige er startet i vuggestue, så tænker jeg at det lyder som en god idé at lade ham få sine ro lure. Det kan godt være at han kan nøjes med en lur, men netop fordi der sker så meget nyt i dagligdagen for ham, at han får så mange nye stimuli, så tænker jeg at det vil være godt for ham at få to lure. Det afbræk det giver, vil være godt for ham lidt endnu.

Det lyder som om at han sover en del og derfor må han jo et eller andet sted have behov ... Hans varighed af søvn i løbet af dagen, vil dog naturligt spille ind på hans nattesøvn og tidspunkt for putning og I skal være opmærksom på at de fleste børn efter 1 års alderen begynder at kunne nøjes med ca 13½ times søvn om dagen. Det vil ofte være f.eks. 2½ time i løbet af dagen og 11 timer om natten.

Oscar sover lige nu 1-1½ time formiddag + eftermiddag og puttes ofte ca. kl. 20, sover til 06, får mælk og sover evt. igen ... at han således er begyndt nogle dage kun at sove 45 minutter af gangen i løbet af dagen, kan godt være et udtryk for at hans søvnbehov er dækket via den lange nattesøvn.

Jeg synes derfor I skal prøve at vurdere, hvorvidt han har behov for 2 lure dagligt, fordi der sker så meget nyt og han har behov for den pause lurene giver. Eller om det er bedre at lade ham opleve og suge til sig og så satse på en 2 timers middagslur en gang dagligt og så putte ham og lade ham sove fra ca 20-07 ... Vælger I at forsøge med en lur, så vil den ofte fint kunne ligge mellem 12-14.

Omkring hans vægring mod at sove og at skulle ligge i sin egen seng, så har han fortsat brug for tæt fysisk kontakt og er stadig for lille til at forstå at du er der, når han ikke kan se dig. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de helt begynder at kunne forstå dette. Derfor er det rigtig vigtigt at du sidder hos ham, beroliger og betrygger ham, når han skal sove.

I kan give ham et bad, det får hans temperatur til at falde lidt, I kan give ham lidt massage om aftenen, kærtegne ham bløde strøg af jeres hænder, så han på den måde hjælpes til at finde roen. Tilbyd ham en kop med lidt lun mælk og en banan. Der er nogle stoffer i banan som får ham til at slappe af.

Hvis han er fuldstændig ulykkelig og klamrer sig til dig, når du nærmer dig hans seng, så vent lidt endnu med at putte ham. Det er meget vigtigt at du forsøger at aflæse hans behov, om det er utryghed og angst for at skulle sove eller om det er protest mod at dagen slutter og han hellere vil lege.

Hos jer lyder det lige nu som et meget stort tryghedsbehov og derfor skal han selvfølgelig have det. Det er vigtigt at sengen forbindes med noget trygt og rart, det skal være et dejligt sted at blive puttet. Hvis han er okay med ...

Annonce

... at komme ned i sin seng og ligger der, så længe I er i rummet, så synes jeg I skal overveje at sidde lidt hos ham, læse en godnathistorie eller tage lidt arbejde med op på hans værelse, computer, strygetøj eller lignende. På den måde kan I være til stede, sidde hos ham og betrygge ham, uden at give ham tæt fysisk kontakt og altså samtidig lære ham at sove i sin egen seng.

Med hensyn til mad, så er det helt normalt at børn efter 1 års alderen bliver langt mere selektive. De vokser ikke så meget mere, føler ikke samme sult, putter ikke automatisk ting i munden og viser generelt mere vilje og temperament.

Det bedste I kan gøre er at servere den samme mad for jeres dreng, som I selv spiser og naturligvis sørge for at I spiser børnevenlige retter. Det er en god idé at give ham madro, ikke give for meget opmærksomhed på det han spiser eller hvordan han spiser, men stille en tallerken foran ham med lidt valgmuligheder og så lade ham spise det han vil. Det betyder ikke noget, hvis det er majsene der glider ned den ene dag, pastaen den næste og kødet den tredie. Det vigtigste er at han over en uges tid spiser lidt forskelligt og at det at spise er noget rart, noget I hygger jer med.

Sørg for at varier hans tilbud om mad hele dagen igennem. En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen: Havregrød, mælk af kop

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop

Frokost: Brød med forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden (pasta, ris, stykker frikadelle, farsbrød eller lignende), kogte ærter, majs, gulerod, kartoffelbåde) agurk, rød peberfrugt, avokado eller lignende, vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Eftermiddag: En portion tykmælk eller neutral yoghurt med frugtmos, frisk frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop

Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sove af forskellig slags. Mælk af kop

Slut evt. aftenen af med en portion frugtgrød med mælk eller indfør en godnatgrød eller 1 banan, så I er sikre på at Oscar ikke går sulten i seng.

Puttes med flaske som nu men vil stille og roligt overgå til at få mælk af kop og flasken kan helt undværes.

Da Oscar er glad for pommes frites og I har ret i at dette ikke er det sundeste, så kan I i stedet tilbyde ham kartoffelbåde eller råstegte kartofler. I skal som udgangspunkt ikke lave specielle retter til ham, men lade ham spise det I andre spiser. Hvis I selv spiser pommes frites, så spiser han naturligvis også det ... :o)

Man kan med fordel ofte servere maden adskilt, så grøntsager, kød osv. ikke blandes sammen. Børn kan godt lide at de kan se, hvad de spiser og dermed selv kan vælge. Men nogle gange kan man også snyde lidt ved at blande maden lidt. Det kan f.eks. være at komme gulerod, bønner og andre grøntsager i kødsovs, lasagne eller lignende. Du kan også komme gulerødder, spinat og lignende i hjemmelavede boller og på den måde få lidt mere variation ind i kosten:o)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder