Søvn og kost - 13 mdr.

13. august 2008

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Søvn og kost - 13 mdr.

Kaere Helen

Ja, denne gang handler det igen om sövn og kost.
Oscar er snart 14 mdr og han har kunnet gaa i ca. en maaned, han er en glad og energisk dreng der pludrer en masse uforstaaeligt snak, men det er rigtig hyggeligt.

Vi har dog faaet et problem i forhold til hans sövn, og ved ikke helt hvordan vi skal takle det. Efter vi er kommet hjem fra en uges ferie med familien, har vi haft svaert ved at faa ham til at sove om aftenen. Lige saa snart vi naermer os vaerelset og hans seng begynder han at protestere og peger mod dören for at vi skal gaa ud igen. Vi har prövet at blive hos ham, laest historier, men lige saa snart vi gaar ud af vaerelset graeder han voldsomt, staar op i sengen, smider sit sut og sit sovedyr paa gulvet. Naar vi tager ham i armene igen, bliver han rolig.

Maaden vi har faaet ham til at sove paa, er ved at tage ham ind i vores seng, og hvis vi laegger hos ham, sover han stille og roligt, det er dog ikke en fremgangsmaade vi önsker at fortsaette, men han har virkelig protesteret voldsomt og ja, om aftenen er man lidt traet og tyer til det nemmeste ellers kan det tage flere timer. Hvad kan vi göre? og hvorfor reagerer han saadan?

Det skal selvfölgelig ogsaa siges at han jo er startet i vuggestue for ca. 1 maaned siden hvor han befinder sig rimelig godt, dvs han leger rigtig godt, men sover meget sjaeldent i vuggestuen, det drejer sig om 30-45 min han sover ...

Annonce

... i löbet af sin dag, som dog kun bestaar af ca. 6 timer om dagen og tre dage om ugen.

Jeg taenker ogsaa paa om han kun har behov for en middagslur om dagen?

Generalt vaagner han kl. 6, hvor han faar sin maelk, hvis han er meget traet kan han falde i sövn igen til kl. 7-8. Derefter sover han 1 time til halvanden om formiddagen, om eftermiddagen kan han nogen gange sove 1 time til halvanden igen, men det er ikke altid det lykkedes. Han kommer som regel i seng kl. 20, har dog vaeret senere paa det sidste stykke tid efter ferien.

Angaaende kosten har Oscar ogsaa aendret sig meget, han vil spise hvad vi spiser hvilket er helt fint, men han spiser ikke ret meget. Det han elsker er bröd, pasta, ris, frikadeller og pomfritter, hvilket ikke er saerlig sundt. Vi serverer altid kogte gröntsager som han selv kan spise, men som han sjaeldent spiser, jeg moser altid nogle gröntsager, som jeg giver ham med en ske, hvilket han heller ikke er meget for.

Er det normalt at han spiser mindre og bliver mere selektiv? Har du nogle forslag til hvad vi kan göre for at faa ham til at spise bedre og sundere? skal vi bekymre os meget naar han intet spiser til frokost eller aftensmad, han spiser som regel altid godt om morgenen og kl. 16, hvor han faar en youghurt og frugt?

Pyh, det blev vist lidt langt, haaber det er forstaaelig. Venter spaendt paa svar.

Paa forhaand tak.

Med venlig hilsen
Lotte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne