Brev:
Søvn og kost - 13 mdr.
13. august 2008
Alder:
13 mdr.
Søvn og kost - 13 mdr.
Kaere Helen
Ja, denne gang handler det igen om sövn og kost.
Oscar er snart 14 mdr og han har kunnet gaa i ca. en maaned, han er en glad og energisk dreng der pludrer en masse uforstaaeligt snak, men det er rigtig hyggeligt.
Vi har dog faaet et problem i forhold til hans sövn, og ved ikke helt hvordan vi skal takle det. Efter vi er kommet hjem fra en uges ferie med familien, har vi haft svaert ved at faa ham til at sove om aftenen. Lige saa snart vi naermer os vaerelset og hans seng begynder han at protestere og peger mod dören for at vi skal gaa ud igen. Vi har prövet at blive hos ham, laest historier, men lige saa snart vi gaar ud af vaerelset graeder han voldsomt, staar op i sengen, smider sit sut og sit sovedyr paa gulvet. Naar vi tager ham i armene igen, bliver han rolig.
Maaden vi har faaet ham til at sove paa, er ved at tage ham ind i vores seng, og hvis vi laegger hos ham, sover han stille og roligt, det er dog ikke en fremgangsmaade vi önsker at fortsaette, men han har virkelig protesteret voldsomt og ja, om aftenen er man lidt traet og tyer til det nemmeste ellers kan det tage flere timer. Hvad kan vi göre? og hvorfor reagerer han saadan?
Det skal selvfölgelig ogsaa siges at han jo er startet i vuggestue for ca. 1 maaned siden hvor han befinder sig rimelig godt, dvs han leger rigtig godt, men sover meget sjaeldent i vuggestuen, det drejer sig om 30-45 min han sover i löbet af sin dag, som dog kun bestaar af ca. 6 timer om dagen og tre dage om ugen.
Jeg taenker ogsaa paa om han kun har behov for en middagslur om dagen?
Generalt vaagner han kl. 6, hvor han faar sin maelk, hvis han er meget traet kan han falde i sövn igen til kl. 7-8. Derefter sover han 1 time til halvanden om formiddagen, om eftermiddagen kan han nogen gange sove 1 time til halvanden igen, men det er ikke altid det lykkedes. Han kommer som regel i seng kl. 20, har dog vaeret senere paa det sidste stykke tid efter ferien.
Angaaende kosten har Oscar ogsaa aendret sig meget, han vil spise hvad vi spiser hvilket er helt fint, men han spiser ikke ret meget. Det han elsker er bröd, pasta, ris, frikadeller og pomfritter, hvilket ikke er saerlig sundt. Vi serverer altid kogte gröntsager som han selv kan spise, men som han sjaeldent spiser, jeg moser altid nogle gröntsager, som jeg giver ham med en ske, hvilket han heller ikke er meget for.
Er det normalt at han spiser mindre og bliver mere selektiv? Har du nogle forslag til hvad vi kan göre for at faa ham til at spise bedre og sundere? skal vi bekymre os meget naar han intet spiser til frokost eller aftensmad, han spiser som regel altid godt om morgenen og kl. 16, hvor han faar en youghurt og frugt?
Pyh, det blev vist lidt langt, haaber det er forstaaelig. Venter spaendt paa svar.
Paa forhaand tak.
Med venlig hilsen
Lotte