Svar: Hoppegynge, prutter mm
12. august 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Tine
En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Sunde Børn, sst. 2003.
En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en passiv bevægelse og selve hoppet giver barnet mange stød op i ryggen. Et barn som er normalt udviklet, har rig mulighed for at bevæge kroppen på en mere hensigtsmæssig måde, når barnet sidder på skødet eller leger på gulvet. Det siges også at drengebørn er i risiko for at få klemt deres testikler i en hoppegynge ... - om det passer ved jeg desværre ikke.
Når barnet bliver omkring 8 måneder vil det normalt være så stærk i nakke og ryg, at det kan sidde selv på gulvet. I den alder vil barnet ofte selv begynde at hoppe på forældrenes lår og synes at denne bevægelse og leg er godt. I stedet for en hoppegynge vil jeg dog i den alder hellere anbefale en babygynge, hvor barnet sidder i et sæde og gynger frem og tilbage. Det er både med til at styrke barnets rumfornemmelse og balance og dermed langt at foretrække fremfor en hoppegynge.
Med hensyn til prutter der lugter, så er det helt normalt at afføringen og prutterne lugter mere, nu hvor din dreng er i gang med skemad.
At bruge frugtmos som topping betyder at du på en portion risgrød f.eks. kommer en skefuld frugtmos på toppen. Det skal ikke røres sammen til en ensfarvet masse, du skal netop udnytte farverne og smagen, så du giver din dreng lidt ren grød, lidt frugtmos og lidt blandet - præcis som din mad smager forskelligt alt efter om du spiser kød, kartofler eller grøntsager:o)
Det er fint at tilbyde ham 1-1½ dl. grød/mos 2 gange dagligt med den alder han har nu.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske