Svar: Pylret, sovning og mad
8. august 2008
Alder:
3 år
Kære forældre
Når børn pylrer meget, så kan de skyldes mange forskellige ting og ofte er det svært bare at sige det skyldes en ting, det er ofte et sammensurium af flere ting der gør sig gældende. Det kan handle om barnets alder, det kan være fordi han er syg, har ondt i ørerne eller andre steder, det kan være søvnproblemer, det kan være lavt blodsukker osv. Der kan være rigtigt mange årsager.
Når jeg læser jeres brev, så tænker jeg at der helt klart må være en sammenhæng imellem hans meget store søvnbehov og hans manglende indtag af mad og så den pylren og manglende overskud I oplever. Det er derfor meget fornuftigt at se på dagens sammensætning af mad og jeg synes også I skal gøre jer nogle overvejelser omkring hans søvn - om han evt. skal undersøges i forhold til dette.
For at starte med maden, så tænker jeg at det er meget vigtigt at han tilbydes små hyppige måltider og tilbydes mad til bestemte tidspunkter dagen igennem. Der er ingen tvivl om at mad og madsammensætningen påvirker vores humør.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7-7.30: Vågner og starter dagen med en portion havregrød, minimælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, ½ banan, friske bær, eller anden frisk frugt. Vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg og meget gerne noget der kan gnaves ved siden af. Det kan være kogte pasta, en frikadelle, et kyllingelår, en kogt kartoffel eller et par kartoffelbåde, det kan også være stykker af agurk, peberfrugt, gulerod men skåret i stænger som er lette at tygge sig igennem og ikke tager meget lang tid. Vand af kop
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: En portion tykmælk, A38, cultura eller lignende med ymerdrys, müsli eller lignende, friske bær, frisk frugt, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop. I kan også vælge at lave en smoothie eller milkshake til ham, det kan børn tit rigtig godt lide.
Sen eftermiddag 17-18: I mens I laver aftensmad, kan han tilbydes lidt forskelligt grønt, agurkestænger, rød peberfrugt eller lignende ligesom til frokost. Børn er tit mest sultne sidst på eftermiddagen, når vi først når til aftensmaden er appetitten mindre og trætheden større. Det der er spist inden har derfor god værdi.
Aften 18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags, grøntsager. Mælk eller vand af kop.
Puttes til natten som nu
Som I kan se af denne plan indgår der fortsat rigtig mange måltider og det er vigtigt at spise sundt og godt for at gøre humøret stabilt.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukker.
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
-----
Min umiddelbare tanke er altså at I skal gennemtænke, hvad han egentlig tilbydes af mad og hvordan I kan sammensætte kosten hensigtsmæssig i forhold til hans humør og at I så vidt muligt skal give vand som tørstslukker.
Men når det er sagt, så tænker jeg som sagt også at 15 timers søvn i døgnet er rigtig meget og det bør undersøges nærmere om der kan være en grund til dette. Gennemsnitligt vil et barn på 3 år sove ca 12 timer i døgnet - at sove 3 timer mere er altså meget.
Hypersomni hedder det, når man sover for meget. Det er kendetegnet ved at man trods mange timers nattesøvn fortsat ikke er udhvilet og nemt falder i søvn i løbet af dagen. Der findes nogle søvnforstyrrelser som kan gøre at man har det sådan og en af de ting man skal være opmærksom på, også når det drejer sig om børn, er om barnet kan have det der hedder søvnapnø.
Søvnapnø betyder at man har pauser i vejrtrækningen når man sover og man opdager ofte dette fordi barnet snorker meget. Store mandler, polypper eller hævelser i luftvejene kan være medvirkende til snorken, og man bør lade en øre-, næse-, hals-læge undersøge for dette.
Dårlig søvn og behov for ekstra søvn kan også komme hvis barnet f.eks. har dårlig lungefunktion eller dårligt hjerte. Her bliver barnet naturligt både mere træt og sover også dårligere, når det sover.
Det er naturligvis vigtigt at sige, at nogle børn bare sover meget og at der ikke findes nogen årsag til dette, - det er sådan de er. Men som I beskriver jeres dreng, så synes jeg at det er helt relevant at I tale med lægen om hvorvidt han bør undersøges og om der kan være en sammenhæng mellem hans daglige træthed, store søvnbehov, pylren, manglende indtag af mad osv.
Man kan jo sagtens sige at han skal spise og stille krav omkring dette, men det er jo smadder synd, hvis drengen ikke kan fordi han har det dårligt, er for træt og ikke kan gøre for det:o) Når I har fået ham undersøgt og evt. fået udelukket, at han fejler noget som giver ham de symptomer han har, så kan vi tale om, hvordan I så kan komme videre.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske