Pylret, sovning og mad

8. august 2008

Kategori:
Alder:
3 år

Pylret, sovning og mad

Kære Helen.

Vores dreng er netop fyldt tre år - vi er i tvivl om han trives godt nok i dagligdagen og vi synes nogle gange, at hans opførsel er mere lig en 1-årig end en tre-årig... Han er enebarn, men der er en lillesøskende på vej om fem måneder.

Sprogligt og motorisk vurderer vi, at han er alderssvarende og har udviklet sig rigtig flot det seneste halve år.
Der er specielt tre punkter, hvor vi er i tvivl: Han er meget pylret så snart forældrene er i nærheden; han sover meget (her i ferietiden hvor der er ro til en lang middagslur 14-15 timer i døgnet); og mad.

Vi venter på en børnehaveplads til ham, så han går stadig i vuggestue. I vuggestuen siger de altid, at han har det godt, trives og så småt begynder at interagere med de andre børn. Det er jo dejligt. Når han kommer hjem fra vuggestuen er han træt, og vi giver ham selvfølgelig ro til at slappe af og lidt mad, hvis han er sulten. Men samtidig er han ofte meget pylret fra vi kommer hjem fra vuggestuen til han skal i seng: Han kan ikke overskue ret mange ting og vil have hjælp til det hele (”jeg kan ikke selv, mor skal gøre det”). Dette er også tilfældet i weekender og ferie, dog i lidt mindre grad. I weekender og ferier får han ro til at sove alt det han vil, så her kan det ikke skyldes søvnmangel.

Vi har talt om, om hans pylrethed måske er en måde at få (endnu) mere opmærksomhed på. Men er alligevel i tvivl – eksempelvis havde jeg afsat hele formiddagen til at lege med ham, der var ingen pligter, og alligevel er drengen meget pylret, vil hele tiden være sammen med mig (opmærksomhed), men er tydeligvis ikke helt tilfreds alligevel. Jeg prøvede at aflede ham ved at tage ham med ud i haven, hvilket han plejer at være glad for. Men han gad ikke og gik ind efter fem minutter. Og pylleriet fortsatte…

Han er pylret både herhjemme og når vi er ude, hvad enten det er på frilandsmuseum eller hos bedsteforældre (dog mest når forældrene er der): Har ikke rigtig lyst til noget og er sur.
Vi er ved at blive desperate over den pylrede og sure dreng, og har på det seneste sat nogle mere konsekvente grænser for ham, for at se om det kan afhjælpe situationen. Det har ikke hjulpet endnu, han brokker sig bare endnu mere over, at mor og far sætter krav til ham.

Generelt er vi nok meget ”på” ham (og nogle gange helt sikkert for meget). Med dette ...

Annonce

... mener jeg, at vi ofte spørger ”hvad har du lyst til at lege”, eller at vi voksne selv foreslår lege han kan lege – selvom han måske egentligt ser ud til at trives i sit eget selskab.

Er det normalt at en dreng på tre år er så pylret og ”uselvstændig”? Hvad kan vi gøre for at afhjælpe det – det er en utilfredsstillende situation for både drengen og forældrene.

Vores dreng har altid været en god sover – det ligger til familien – men vi er i tvivl, om han er ”for” træt. Til hverdag sover han ca. 12 timer i døgnet, her i ferietiden hvor der er to til en god middagslur 14-15 timer. Vi tænker selvfølgelig også, om der er en sammenhæng mellem hans pylrethed og træthed. Selvfølgelig er han mere pylret, når han er træt, men er det ”normalt” for en tre-årig dreng at sove op til 15 timer i døgnet?

Vores dreng er meget kræsen. For et års tid siden spiste han lidt varieret – pasta, kødsovs og lasagne med grøntsager. Det gør han ikke mere. Til hverdag spiser han brød (knækbrød og boller) med smør, æbler og drikker mælk. På gode dage vil han spise hvidløgsost. I vuggestuen spiser han en lille smule mere – som regel rugbrød med leverpostej og han kan f.eks. smage på kartofler og pølse (men ikke spise sig mæt i dem).

Han får selvfølgelig en vitaminpille hver dag, men vi er i tvivl om, hvorvidt hans ernæring er god nok til at udvikle sig til et sundt barn, også på sigt?

Drengen virker nærmest utryg ved at komme hen til middagsbordet, når vi skal spise. Han reagerer altid voldsomt, når vi siger, at der er mad, og vi lader ham komme selv, efter vi har sat os – det tager måske et minut eller to. Vores nyeste (!) strategi er, at forsøge at skabe god stemning ved bordet. Dvs. fokusere på, at vi har det rart sammen og at drengen evt. kan få et stykke knækbrød med smør, fremfor at han skal smage på maden. For det første er det ikke til at holde ud at have den meget dårlige stemning og skrig og skrål ved middagsbordet. For det andet tror vi ikke på, at vi nogensinde kan få lokket noget andet mad i ham, hvis stemningen ikke er hyggelig.

Vi mangler dog et kvalificeret bud på, hvad der kan være den rigtige vej frem ifht. at få udvidet vores drengs spise-repertoire, da vi selv er blevet noget rådvilde over for denne udfordring – hvad vil du foreslå??

Vi glæder os til at læse dit svar!

Venlig hilsen
De to forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder