Svar: Bumseagtigt eksem
7. august 2008
Alder:
18 mdr.
Kære Kristine
Det er svært at udtale sig om udslæt, når man ikke kan se barnet, men det lyder da umiddelbart som en allergisk reaktion på et eller andet og du skal selvfølgelig være opmærksom på om han har fået noget at spise, eller har været i kontakt med noget, som er nyt og anderledes for ham.
Jeg tænker det er jo ferietid og måske har I været i nærheden af pelsdyr eller lignende, som I ikke plejer at have kontakt med. Det kan også være at I har spist et eller flere fødevarer, som han heller ikke plejer at få.
Du fortæller at han tidligere har reageret allergisk og du skal naturligvis være opmærksom på at nogle børn kan få infektion i deres eksem og det kan nogle gange godt give et lidt bumselignende udseende, fordi infektionen giver det lidt gule pus og røde knopper, som ligner bumser.
I givet fald kan det være en rigtig god idé at få en vurdering af en hudlæge med henblik på behandling og det vil også være relevant at behandle med noget antibiotika. Enten som han indtager og som derved skal virke indefra eller i form af creme, der skal smøres på kroppen.
Dertil kommer at det hjælper at give huden luft og holde huden godt ren. Det kan være en god idé at bruge lidt mild flydende og uparfumeret sæbe i badevandet og håret og i en periode passe på med for meget fed creme, som lukker huden og gør det sværere for huden at ånde. Det er en svær balance til et barn med eksemhud, fordi huden jo netop mangler fedtstof. Du må derfor forsøge dig lidt frem:o)
Vær også opmærksom på om du har smurt ham med en ny creme, en solcreme eller lignende, som indeholder nogle stoffer, han reagerer på ...
Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske