Svar: Sengetid og forhold mellem stedfar og steddatter
1. august 2008
Alder:
7 år, 2 mdr.
Kære Mor
Hvorvidt børn i deres sommerferie skal have lov til at være længe oppe, se film i deres seng om aftenen osv. er et holdningsspørgsmål og jeg tror der er ligeså mange meninger om den sag, som der er forældre.
Jeg mener godt at børn i en alder af 7 år kan finde ud af at skelne mellem ferie og hverdag og jeres datter kan således godt få at vide, at det kun er fordi I har ferie at hun får lov til disse ting. Jeg går ud fra at hun skal begynde i skole igen på mandag og derfor vil det være rigtig godt, hvis I allerede nu kunne begynde at ændre lidt på rutinerne. Det er fint at hun i en periode har fået lov til at være længe oppe, se film inden hun skal sove osv. men nu skal hendes krop, hendes indre ur atter indstilles på skoletid og hverdag.
Derfor vil det være rigtig godt at I taler med hende om at hun fra i aften eller i morgen skal tidligt op om morgenen og tidligt i seng, så hun kan være parat til skolestart på mandag.
Med hensyn til det svære forhold mellem din kæreste og jeres ældste datter så bunder dette nok i at de jo inderst inde biologisk ikke hører sammen. Han føler sig naturligt mere forbundet til lillesøster, som han er far til. Det er dog et faktum at I skal leve sammen og at I har valgt at dele livet sammen, få et fælles barn osv. Det er ikke et valg jeres ældste datter har taget - det er et valg I voksne har taget og derfor må jeres ældste datter naturligt indgå på ligefod med andre i familien.
Jeg synes det er rigtig godt at I har tale med en terapeut omkring det og fået lidt vejledning og et eller andet sted så tænker jeg at det måske var rart for din kæreste at tale med en, som kunne hjælpe ham med de følelser, tanker, frustrationer osv. som han måske har overfor jeres ældste datter.
Jeg synes også det er vigtigt at I forældre taler sammen og taler om hvordan I kan hjælpe hinanden og støtte hinanden i hverdagen. Det er så ærgeligt at du oplever at de værktøjer I har fået bliver glemt ...
Jeg tænker at I har brug for at tale med en som kan gå ind i både parforhold, forholdet til børnene, børnene imellem, jer imellem osv. - måske ville det hjælpe jer at tale med en psykolog eller en familieterapeut ... Som du selv skriver skal I have noget hjælp.
Pas godt på hinanden alle 4 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske