Brev:
Sengetid og forhold mellem stedfar og steddatter
1. august 2008
Alder:
7 år, 2 mdr.
Sengetid og forhold mellem stedfar og steddatter
Hej Helen.
Jeg er i syv sind angående min store pige på 7 år. Vi har før haft store problemer omkring hendes sovevaner. Det er vi dog kommet nogenlunde helskindet igennem og når vi har almindelig hverdag, ikke afbrudt af længerevarende ferie, går det uden problemer. Hun er dog stadig plaget af noget uro om natten, hvor hun går i søvne og overhovedet ikke er til at komme i kontakt med.
Problemet nu, er at mine forældre synes vi er nogle rigtigt dårlige forældre (han er stedfar, hendes rigtige far har hun kun lidt kontakt til). Blandt andet fordi vi synes at det er okay at lægge hende i seng kl. 20.30 i ferie/weekend. Efter 20.30 får hun så lov at ligge på værelset og se en film, dvs. hun er reelt oppe til kl. 22. Er det fuldstændigt tosset af os, at vi også vil have lidt tid uden børnene? (hun har en søster på 14 mdr, som hun forguder)
Derudover har der været knas mellem hende og stedfaren siden vi flyttede sammen i huset for ca. 3 år siden. Han er en type der ikke er vant til at vise følelser og han kan godt have ret svært ved at snakke "rigtigt" til min datter. Det lyder tit som om han vrisser og han ser meget tit sur ud når han taler med min datter. Derimod har han ingen problemer med at smile når han tumler med vores mindste. Derfor opstår der en del gnidninger mellem de 2 og det tærer utroligt meget på deres indbyrdes forhold, der faktisk ikke er særligt godt. Det stiller mig i et frygteligt dilemma. Han siger at han arbejder med det, men har gjort det i lang tid efterhånden. Hvad kan jeg gøre for at gøre det lettere for dem?
Jeg kan ind imellem godt selv føle at der er utroligt meget ”hakken” på hende og det har jeg det naturligvis rigtig skidt med, men når jeg konfronterer ham, siger han bare at det ser vi forskelligt på. Det kan f.eks. være hvordan hun skal sidde på stolen, hvis hun spiser noget uden at holde en tallerken under og den slags småting. Men når der er mange småting, bliver det pludselig overvældende at skulle rettes på hele tiden synes jeg og der får jeg ondt af hende.
Hun vil utroligt gerne være sammen med os, men han har svært ved at acceptere at børn i den alder ”larmer”. Og jeg mener ikke at hun råber og skriger, men hun vil gerne sidde og snakke eller synge en sang for os, som hun selv har fundet på, men det forstyrrer når han ser fjernsyn. Vi har prøvet at tale med en terapeut om det, som gav os nogle værktøjer, men jeg synes ligesom det er blevet ”glemt”. Jeg er løbet tør for ideer til hvordan de kan komme bedre overens.. Jeg er desperat for at få hjælp!
På forhånd tak!
Med venlig hilsen
Mor