Sengetid og forhold mellem stedfar og steddatter

1. august 2008

Kategori:
Alder:
7 år, 2 mdr.

Sengetid og forhold mellem stedfar og steddatter

Hej Helen.

Jeg er i syv sind angående min store pige på 7 år. Vi har før haft store problemer omkring hendes sovevaner. Det er vi dog kommet nogenlunde helskindet igennem og når vi har almindelig hverdag, ikke afbrudt af længerevarende ferie, går det uden problemer. Hun er dog stadig plaget af noget uro om natten, hvor hun går i søvne og overhovedet ikke er til at komme i kontakt med.

Problemet nu, er at mine forældre synes vi er nogle rigtigt dårlige forældre (han er stedfar, hendes rigtige far har hun kun lidt kontakt til). Blandt andet fordi vi synes at det er okay at lægge hende i seng kl. 20.30 i ferie/weekend. Efter 20.30 får hun så lov at ligge på værelset og se en film, dvs. hun er reelt oppe til kl. 22. Er det fuldstændigt tosset af os, at vi også vil have lidt tid uden børnene? (hun har en søster på 14 mdr, som hun forguder)

Derudover har der været knas mellem hende og stedfaren siden vi flyttede sammen i huset for ca. 3 år siden. Han er en type der ikke er vant til at vise følelser og han kan godt have ret svært ved at snakke "rigtigt" til min datter. Det lyder tit som om han vrisser og han ser meget tit sur ud når han taler med min datter. Derimod har han ingen problemer med at smile når han tumler med vores mindste. Derfor opstår der en del ...

Annonce

... gnidninger mellem de 2 og det tærer utroligt meget på deres indbyrdes forhold, der faktisk ikke er særligt godt. Det stiller mig i et frygteligt dilemma. Han siger at han arbejder med det, men har gjort det i lang tid efterhånden. Hvad kan jeg gøre for at gøre det lettere for dem?

Jeg kan ind imellem godt selv føle at der er utroligt meget ”hakken” på hende og det har jeg det naturligvis rigtig skidt med, men når jeg konfronterer ham, siger han bare at det ser vi forskelligt på. Det kan f.eks. være hvordan hun skal sidde på stolen, hvis hun spiser noget uden at holde en tallerken under og den slags småting. Men når der er mange småting, bliver det pludselig overvældende at skulle rettes på hele tiden synes jeg og der får jeg ondt af hende.

Hun vil utroligt gerne være sammen med os, men han har svært ved at acceptere at børn i den alder ”larmer”. Og jeg mener ikke at hun råber og skriger, men hun vil gerne sidde og snakke eller synge en sang for os, som hun selv har fundet på, men det forstyrrer når han ser fjernsyn. Vi har prøvet at tale med en terapeut om det, som gav os nogle værktøjer, men jeg synes ligesom det er blevet ”glemt”. Jeg er løbet tør for ideer til hvordan de kan komme bedre overens.. Jeg er desperat for at få hjælp!

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

8. januar 2024 | Opdragelse | 6 år, 8 mdr.

Dårlig opførsel og drillerier

Hej Helen. Tak for dine tidligere gode svar til storebror der i dag er 15...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor