Svar: Overnatning uden børn

1. marts 2010

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære JK

Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at du og din mand tager en overnatning et sted og får tid til at se hinanden ind i øjnene uden at blive afbrudt hele tiden. Det lyder også rigtig godt at mormor kan komme hjem hos jer, hvis I ser hinanden en gang om ugen, så kender børnene jo mormor rigtig godt og der vil være en gensidig tryghed og ro, ved at lade dem være sammen, når I er væk.

Det lyder som en meget fin overvejelse, at du vil vente til du ikke ammer mere. Det vil jo alt andet lige gøre det noget lettere for mormor at passe, når jeres yngste ikke længere behøver få bryst. Det er meget omsorgsfuldt og nærværende, at gøre det på den måde. Ender det så med at han må undvære mor en enkelt aften og amningen ikke er helt slut, så går det nok også endda :)

Alle jeres børn er under 4 år og derfor er det den ældste som bedst kan forholde sig til ...

Annonce

... at I er væk og kommer igen. Den mellemste vil godt kunne forstå at I ikke er forsvundet - den hverdag kender han jo fra institutionen, hvor han også afleveres og hentes igen. De to ældste ved altså godt at de ikke er forladt og alene, selvom I ikke er der.

Den fornemmelse vil den yngste naturligvis ikke have og det kan godt gøre ham ked af det. Fordelen her er dog at han jo har sine ældre søskende hos sig og han er således ikke på egen hånd. Han vil spejle sig i dem og når han mærker at de er glade og rolige ved mormor og hele situationen, så vil han naturligt også være det. Samtidig er det rigtig fint at mormor kommer hjem til jer og at hverdagen, tingene omkring jer, er som de plejer at være.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg synes altså det er helt fint, at I forældre prioritere at tage en overnatning for jer selv uden børn. Det ser jeg ikke større problemer i :)

Rigtig god fornøjelse!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!