Svar: Bedstemor blander sig
16. marts 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Desperate
Hvis du ligefrem er desperat, så er det slemt:o)
Hvor tæt er dit forhold til din mor? Og hvad siger din ægtefælle?
Måske er det en løsning simpelthen at sige: "Jeg synes det er rigtig sødt af dig at komme med alle dine råd, men tingene er bare så meget anderledes idag og hvis du siger noget og sundhedsplejersken noget andet, så bliver jeg forvirret. Kan vi ikke aftale at jeg spørger dig, hvis jeg er i tvivl."
Det kan også være en hjælp hvis ægtefællen går ind og bakker op. Forstået på den måde at hvis der fra bedsteforældrene side bliver stillet spørgsmålstegn ved om det man gør nu også er det rigtige, så kan ægtefællen åbenlyst sige 'hun er bare sådan en god mor', og så vil de fleste bedsteforældre sige 'jamen det er hun da' og forstå at man måske kan blive ked af at høre på 'bedrevidenhed'.
Det er rigtig at der er udgivet en lille pjece for bedsteforældre. Den kan du få på sgh. hvor du har født eller hos din sundhedsplejerske. Den nævner lidt om de fordomme man ofte høre: 'jeg har aldrig kunne amme mere end to mdr, så det kan du sikkert heller ikke' eller 'børn skal ikke tages op ved mindste lyd, de har godt af at skrige, det udvikler deres lunger'.
Det er dog mit indtryk at de fleste bedsteforældre idag godt ved at tingene har ændret sig og når de kommer med råd så er det i bedste mening.
Hvis det slet ikke lykkes for jer at komme igennem med jeres ønsker for at ændre situation, så er løsningen vel at 'lukke ørerne' og gøre som I mener er rigtigt for jeres barn. Bedstemor er der jo ikke hele tiden. Et eller andet sted er det jo også godt at have en bedstemor, som interesserer sig for sit barnebarn. Det kommer kun godt igen i sidste ende.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske