Svar: Bedsteforældrepasning og mælk

24. april 2008

Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Trine

Det lyder dejligt at I planlægger en ferie med lidt mere voksentid:o)

Hvorvidt man som forældre skal rejse på ferie uden børn eller ej, tror jeg der er ligeså mange meninger om, som der er forældre... Men jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med dig og så må du vurdere, hvad du mener er rigtigt at gøre ud fra dette.

Når man som forældre ønsker at være sammen på en ferie uden børn, så skal man være klar over at det er forældrenes behov og ikke børnenes. Det gælder uanset om barnet er ½ eller 2 år eller 9 år. I ønsker at rejse, I ønsker at være lidt sammen, I har brug for at kunne være sammen uden børnene - det er jeres behov.

Det betyder ikke at man ikke skal tage af sted, eller at det er forkert at gøre det. Det er også rigtig vigtigt at man prioriterer sit parforhold - det har børnene jo også glæde af i sidste ende:o) Men man skal vide at børnene ikke nødvendigvis synes det er særlig rart at forældrene rejser og især små børn, som Jacob eller mindre kan godt reagere ved at afvise jer, når I mødes igen. Det er okay, det skal I bare være forberedt på.

Når man er 9 år gammel, så kan man sagtens forholde sig til at ens forældre er ude at rejse og vide at de kommer hjem igen. Man kan også godt forstå at man skal sove 4 nætter sammen med bedsteforældrene og så er det søndag og mor og far kommer igen. Man kan i den alder sagtens forholde sig til tid og sted og vil vide hvor længe der er til søndag.

I kan lave aftaler med jeres datter på 9 år. Aftaler om at I ringer hver aften og siger godnat eller altid ringer om morgenen og siger godmorgen osv. Man skal naturligvis altid kun lave aftaler som man ved at man kan overholde. Derfor vil det være betydeligt lettere for jeres datter at være hjemme imens at I rejser ud og hun vil sikkert nyde at have sine bedsteforældre for sig selv (mere eller mindre)...

Når man 2 år gammel, så kan man stadig ikke forholde sig til at ens forældre er væk. Jakob vil slet ikke have tidsfornemmelse på samme måde som jeres datter og han vil i kraft af sin alder fortsat have behov for faste rutiner og ritualer.

Det vil ganske givet være en stor fordel, hvis storesøster er der. Hvis hun er glad og nyder at I er af sted og hun og lillebror skal være alene med bedsteforældrene, så vil hendes glæde og ro smitte af på ham. Samtidig vil hun sandsynligvis være den gennemgående tilknytningsperson for Jakob i den periode I er væk. Ikke at I skal lade hende passe ham - men det vil betrygge ham at hun er der. Fordi han simpelthen kender hende lagt bedre end han kender sine bedsteforældre.

Det er rigtig godt at I har medtænkt at bedsteforældrene og især Jakob skal bruge tid sammen og lære hinanden at kende. Det er vigtigt at bedsteforældrene forsøger at gøre ting som I plejer at gøre, så ...

Annonce

... der stadig er noget genkendeligt og dermed trygt. Det kan være måden man putter på, bader ham på osv. Storesøster vil sikkert også her kunne have en vigtig rolle, fordi hun ved, hvordan du plejer at gøre.

Dernæst er det rigtig vigtigt at dine forældre har lyst til at passe børnene og det lyder det jo til. De vil elske det og det er jo et rigtig god udgangspunkt. Når de er glade og har det godt med det, så vil det smitte af på især Jakob, som naturligt også vil være mere glad.

Som udgangspunkt tænker jeg at det vil være bedst og rarest for Jakob at være sammen med sin søster. Simpelthen fordi han så vil have en hos sig som han er nært knyttet til. Det vil gøre ham mest tryg. Jeg kan dog godt forstå, hvis I gerne vil give jeres datter mulighed for at komme af sted med jer på ferie alene, - en mulighed hun jo ellers normalt ikke vil have og som den store pige hun er, vil I kunne lave ting sammen, som I ellers ikke gør. Det vil være en stor og meget dejlig oplevelse for hende.

Hvorvidt Jakob så skal være alene hjemme med bedsteforældrene må afhænge af hvordan I oplever at de har det sammen. Hvis han føler sig helt tryg ved dem begge, hvis de lærer hinanden rigtig godt at kende i sommer og igen er sammen flere dage til jul, inden I skal af sted, så kan det sagtens gå at lade ham være alene.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I skal altså beslutte hvad børnene hver især har mest brug for og hvad I voksne gerne vil og har behov for. Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre i den beslutning.

Med hensyn til mælk, så er det sådan at det er lægen der normalt ordinere, hvorvidt det er hensigtsmæssigt at barnet tilbydes kalktilskud. Det anbefales at børn i 12-23 måneders alderen får 600mg calcium dagligt, hvilket normalt vil blive dækket af mælke og mælkeprodukter. Din dreng får surmælksprodukter, ost og og mælk i grød og anden madlavning og han behøver ikke få ½ liter dagligt for at være dækket ind.

Omkring mælk til børn over 1 år, så skriver sundhedsstyrelsens blandt andet: "Efter 1 år gives letmælk, ca. ½ liter om dagen. Det er ikke nødvendigt at komme op på hele mængden, men kosten lever nemmere op til de anbefalede indhold af vitaminer og mineraler, hvis den indeholder minimum 350 ml mælk eller mælkeprodukter om dagen. Det er derfor en god idé at lære barnet at drikke mælk af kop i løbet af andet
halve leveår." (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring 2005).

Spørgsmålet er derfor om du mon ikke ved at tilbyde Jakob yoghurt, ost, mælk i maden osv. som nu sammen med en multivitamintablet med ekstra calcium i, vil dække ham rimeligt godt ind. Jeg ved ikke hvor meget calcium der er i vitaminpillen fra Matas, men jeg ved at man kan købe børne vitaminpiller med ekstra calcium...

Jeg håber dette hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor