Svar: Svigerfamilien

11. april 2008

Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Tina

Sif er en skøn og dejlig pige, men hun er også en lille pige med et helt specielt behov og det er så godt alt det du gør. Du har fået nogle retningslinier på Skejby, som du naturligvis skal følge, du bruger din intuition og din moderlige omsorg i plejen af Sif og du gør det bare så godt! Derfor er det utroligt frustrerende at dine svigerforældre ikke kan se det og ikke respekterer at deres lille barnebarn lige nu har behov for noget, som de tilsyneladende ikke vil eller kan give hende.

Det er naturligvis ikke rimeligt at have en holdning om at hun bare skal græde og at hun bare skal lægges ned, selvom de får forklaring om at det svier i halsrøret og gør ondt fordi Sif har refluks. Hun er et lille menneske og skal naturligvis behandles som sådan og sålænge de ikke kan se det, så skal de naturligvis ikke passe hende! For øvrigt mener jeg slet ikke at Sif har behov for at blive passet af andre før hun er så gammel at hun selv kan sige til - hvis du har behov for at hun skal passes før, så er det en anden situation og det kan være fornuftigt nok. Det kan også være at svigerforældrene har et behov, men i første omgang er det altså Sif's behov der kommer i første række. Og som du ganske rigtigt skriver, så er det dig, der har bedst forstand på hvad der er bedst for Sif lige nu!

Det hjælpe nogle gange at kunne sige "Børnelægen eller sundhedsplejersken har sagt" - det hjælper at der ligesom er en autoritet bag.. men det hjælper tilsyneladende ikke her:o( Spørgsmålet er derfor om du kan ændre den holdning eller indstilling dine svigerforældre har til små børn, det tror jeg faktisk ...

Annonce

... ikke.

Det er altid lidt lettere at sige fra overfor sine egne forældre. Dem kender man på en anden måde, båndet er naturligt stærkere og forståelsen en anden. Derfor tænker jeg at det vil være rigtig godt hvis det ikke er dig, der skal tage disse diskussioner med dine svigerforældre, men i stedet Sif's far.

Jeg tror det er meget vigtigt at din mand siger fra overfor sine forældre. At det er ham der fortæller at I har fået klare instrukser på hvornår Sif tidligst må passes, hvordan hun skal plejes og behandles og at lægerne naturligvis har en grund til at anbefale det de gør.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Det kan også være en idé at du og din mand taler om, hvordan han har oplevet at vokse op, hvordan han oplevede at blive trøstet og få omsorg som lille... jeg tror faktisk jeres opdragelse er meget forskellig og jeg tror det er vigtigt at I taler om dette og finder ud af, hvordan I vil gøre i forhold til jeres egen lille pige. Det vil også støtte jer og jeres indbyrdes forhold og forholdet til henholdsvis den ene og anden side af bedsteforældre, hvis I forældre har talt om og er enige om, hvordan I gør og hvorfor.

Det vil være rigtig godt, hvis I sammen, når I møder meninger om at I skal gøre ting anderledes, kunne sige "det kan godt være at du ville gøre sådan, men vi har besluttet at gøre sådan her. Vi har talt med lægerne og fået en viden, som vi er nødt til at lytte til og derfor gør vi sådan. Det handler om at vi vil det bedste for Sif i sidste ende" - I skulle jo meget gerne kunne blive enige om at I alle gerne vil Sif det bedste...!

Håber mine tanker hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.