Svar: Passes af mormor og morfar

18. marts 2007

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Tanja

Hvornår børn er gamle nok til at blive passet hos andre tror jeg der er ligeså mange meninger om, som der er forældre:o)

Helt overordnet så mener jeg ikke at børn skal på ferie eller på koloni hjemme fra før de er gamle nok til selv at ønske dette og for mig at se er der derfor stor forskel på om det er en enkelt overnatning eller en ferie, der er tale om.

Når børn skal passes ude eller når de skal passes af andre, så er det altid meget vigtigt at det er en person som kender dem godt og som de føler sig trygge ved. Det er meget vigtigt at personen som passer dem ved hvordan du/I forældre plejer at gøre, så rutinerne så vidt muligt kan være det samme. ...

Annonce

... Når noget er genkendeligt giver det tryghed.

Da dine børn jævnligt er blevet passet af mormor og morfar så ser jeg ingen problemer i at de bliver passet der en enkelt overnatning, hvis det handler om at du og deres far har brug for en aften i byen sammen eller lignende.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Samtidig har dine børn jo hinanden og det er jo en meget stor fordel. Jeg synes derfor du med ro i sjælen skal lade mormor og morfar passe og lade dem alle fire hygge sig sammen. Børnene er jo nu så gamle at de kan få almindelig mad, sutteflaske osv. og holde af dem og være gode ved dem, der er der nok ikke tvivl om at bedsteforældrene vil være:o)

Så god pasning og god fornøjelse, - hvad I nu skal.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to