Svar: Passes af mormor og morfar
18. marts 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Tanja
Hvornår børn er gamle nok til at blive passet hos andre tror jeg der er ligeså mange meninger om, som der er forældre:o)
Helt overordnet så mener jeg ikke at børn skal på ferie eller på koloni hjemme fra før de er gamle nok til selv at ønske dette og for mig at se er der derfor stor forskel på om det er en enkelt overnatning eller en ferie, der er tale om.
Når børn skal passes ude eller når de skal passes af andre, så er det altid meget vigtigt at det er en person som kender dem godt og som de føler sig trygge ved. Det er meget vigtigt at personen som passer dem ved hvordan du/I forældre plejer at gøre, så rutinerne så vidt muligt kan være det samme. Når noget er genkendeligt giver det tryghed.
Da dine børn jævnligt er blevet passet af mormor og morfar så ser jeg ingen problemer i at de bliver passet der en enkelt overnatning, hvis det handler om at du og deres far har brug for en aften i byen sammen eller lignende.
Samtidig har dine børn jo hinanden og det er jo en meget stor fordel. Jeg synes derfor du med ro i sjælen skal lade mormor og morfar passe og lade dem alle fire hygge sig sammen. Børnene er jo nu så gamle at de kan få almindelig mad, sutteflaske osv. og holde af dem og være gode ved dem, der er der nok ikke tvivl om at bedsteforældrene vil være:o)
Så god pasning og god fornøjelse, - hvad I nu skal.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske