Svar: Kan mormor passe 4 mdr. dreng

4. januar 2007

Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Ditte

Det er dejligt at høre at mit tidligere råd har hjulpet jer og at Nicolaj nu er begyndt at spise lidt igen:o)

Og helt ærligt - Nicolai tager ikke skade af at blive passet af mormor en enkelt nat:o) Jeg ved godt at han ikke er særlig gammel, men det er jo heller ikke noget der foregår hver weekend.

Jeg har indtryk af at mormor og Nicolaj ser hinanden forholdsvis tit og at de to føler sig trygge ved situationen. Det at din mor har passet ham før og kender jer og jeres rutiner omkring Nicolaj er rigtig vigtigt for at Nicolaj trives med det. Der er ingen tvivl om at mormor elsker den lille dreng og vil ham det bedste og når hun er rolig og synes det er dejligt, så vil hendes ro jo smitte af på ham. Hvis hun samtidig kan gøre nogle af de ting, som I plejer at gøre, måden at skifte ham på, putte ham, vugge ham når han er ked af det osv. så føler han tryghed ved dette fordi det er genkendeligt for ham. Og det er super godt.

Børn knytter sig især til deres mor i starten, især på grund af amning og det ...

Annonce

... faktum at det jo ofte er mor, som er mest hos den lille i begyndelsen. Kontakten mellem dig og din dreng er helt unik og I har en følelsesmæssig relation som ingen andre kan have. Man taler om at der er et "hengivenhedsbånd" imellem mor og barn.

Men børn kan også søge trøst hos en "fremmed", hvis moderen ikke er til stede. En fremmed er her mormor. Når din dreng søger trøst hos mormor, så vil han vise tilknytningsadfærd, og vil kunne falde til ro i hendes arme. Det er ikke det samme som at have tilknytningsbånd - for det har han til dig som mor.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

I takt med at han bliver ældre og verden bliver større for ham, så vil han føle større tilknytning til mormor, måske netop lettere til mormor fordi hun ligner dig.

Jeg synes I roligt skal tage af sted. Lad være med at ringe hjem, da det ofte er lige på det tidspunkt hvor lillemanden græder. Aftal i stedet at mormor ringer eller sender en sms, bare med ordene "nu sover han dejligt" eller lignende, så du føler ro og kan nyde at være af sted.

Rigtig god fornøjelse:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder