Svar: Kan mormor passe 4 mdr. dreng
4. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Ditte
Det er dejligt at høre at mit tidligere råd har hjulpet jer og at Nicolaj nu er begyndt at spise lidt igen:o)
Og helt ærligt - Nicolai tager ikke skade af at blive passet af mormor en enkelt nat:o) Jeg ved godt at han ikke er særlig gammel, men det er jo heller ikke noget der foregår hver weekend.
Jeg har indtryk af at mormor og Nicolaj ser hinanden forholdsvis tit og at de to føler sig trygge ved situationen. Det at din mor har passet ham før og kender jer og jeres rutiner omkring Nicolaj er rigtig vigtigt for at Nicolaj trives med det. Der er ingen tvivl om at mormor elsker den lille dreng og vil ham det bedste og når hun er rolig og synes det er dejligt, så vil hendes ro jo smitte af på ham. Hvis hun samtidig kan gøre nogle af de ting, som I plejer at gøre, måden at skifte ham på, putte ham, vugge ham når han er ked af det osv. så føler han tryghed ved dette fordi det er genkendeligt for ham. Og det er super godt.
Børn knytter sig især til deres mor i starten, især på grund af amning og det faktum at det jo ofte er mor, som er mest hos den lille i begyndelsen. Kontakten mellem dig og din dreng er helt unik og I har en følelsesmæssig relation som ingen andre kan have. Man taler om at der er et "hengivenhedsbånd" imellem mor og barn.
Men børn kan også søge trøst hos en "fremmed", hvis moderen ikke er til stede. En fremmed er her mormor. Når din dreng søger trøst hos mormor, så vil han vise tilknytningsadfærd, og vil kunne falde til ro i hendes arme. Det er ikke det samme som at have tilknytningsbånd - for det har han til dig som mor.
I takt med at han bliver ældre og verden bliver større for ham, så vil han føle større tilknytning til mormor, måske netop lettere til mormor fordi hun ligner dig.
Jeg synes I roligt skal tage af sted. Lad være med at ringe hjem, da det ofte er lige på det tidspunkt hvor lillemanden græder. Aftal i stedet at mormor ringer eller sender en sms, bare med ordene "nu sover han dejligt" eller lignende, så du føler ro og kan nyde at være af sted.
Rigtig god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske