Svar: Mormor vil købe i pose og sæk
21. maj 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Mariam
Et stort tillykke med graviditeten.
Uha, jeg må næsten gå ud fra at det er første barnebarn, så vild som sin mor dog er. Der er ingen tvivl om at hun glæder sig enormt og gerne vil have lov til at deltage i det hele. Jeg kan på den ene side godt forstå din mor, men jeg kan på den anden side også godt forstå dig, da det jo godt kan blive for meget.
Jeg synes det er meget fint med det udstyr i allerede har købt og med hensyn til håndklæder så mener jeg bestemt ikke at der er nogen grund til at købe 6 håndklæder bare til jeres llille pige. Hvis jeres egne håndklæder er bløde og lækre kan I godt bruge disse, men nogle gange kan det være en god idé at købe et enkelt håndklæde til den lille og evt. et af de typer, hvor der er hætte på, simpelthen fordi det er blødt, ikke for stort og samtidig lunt, så barnet ikke fryser i den periode, hvor det tages op af vandet og inden det får tøj på.
I min artikel sektion kan du finde artiklen 'Startudstyr til den lille ny' hvor jeg har beskrevet de mest nødvendige ting. Du kan også søge på forbrugerstyrelsens hjemmeside og være heldig at finde råd her.
Jeg er sikker på at din mor ikke gør tingene i nogen ond mening, tværtimod. Hun ønsker bare at deltage og måske har hun i flere år set frem til den dag, hvor hun skulle være mormor og har glædet sig at og forestillet sig jer to ude at shoppe til den lille ny. Jeg synes derfor at du skal tage med din mor ud at shoppe. Hvis I ikke mangler noget til den lille pige, så kan I måske finde noget til dig. Rart og pænt ventetøj er jo også godt, og måske en ny BH:o)
Hvis din mor gerne vil gøre noget godt for barnet, så snak med hende om at lave en børneopsparing til den lille pige. Snak også med hende om at I meget gerne vil købe ting til jeres datter, men at I synes det er sjovere at købe til hende når hun er født og så lav en aftale med mormor om at hun skal med ud at shoppe efter fødslen. Du skal naturligvis overholde denne aftale.
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske