Svar: Bedsteforældre og opdragelse

17. april 2004

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Kirsten Nielsen

Det er virkelig en svær situation og jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan du har det. Jeg ville også blive både frustreret og ved på en gang.

Jeg mødte en bedstemor til 'baby-træf' forleden og hun fortalte at hun altid observerede sine børn og hvordan de gjorde i forhold til hendes børnebørn. Ikke fordi at hun ikke kunne gøre tingene på sin egen måde, men fordi hun gik ud fra at det forældrene gjorde jo var det barnet kendte til og for at gøre det 'lettere' for begge parter at passe barnet, så forsøgte hun altid at gøre som hun havde set forældrene gøre.

Det synes jeg var så fint; men desværre er det jo ikke alle bedsteforældre der tænker sådan:o(

Som udgangspunkt må man gå ud fra at også bedsteforældre ønsker det bedste for deres børnebørn, og et eller andet sted ved vi vel alle at chokoladekiks eller 'kinder mælkesnitte' ikke er det bedste for et 6 mdr´s barn.

Jeg kan godt forstå at du kørte din vej, hvilket også er okay, når du var ked af det og tingene derfor let kunne være kørt 'op i en spids'. Men nu hvor der er faldet ro på, så synes jeg det er vigtigt at I tager en snak med dine svigerforældre.

Det er vigtigt at din mand deltager i denne snak, så de ikke oplever dig, som den 'besværlige svigerdatter', men oplever at I er fælles om de beslutninger I har omkring jeres søn. Jeg synes I ...

Annonce

... skal spørge dem om ikke de ønsker det bedste for deres barnebarn og om ikke I kan være eninge om at chokolade er uhensigtsmæssigt i forhold til hans alder. Du skal fortælle at du bliver rigtig ked af det, når du kommer og oplever at din søn har fået noget, som du ved I har talt om at han ikke skal have.

Det kan godt være at din svigerfar vil sige at 'det tager han ikke skade af' og at de jo har opdraget din mand og det har du vel 'ikke noget at udsætte på, for så havde du vel ikke valgt ham' osv. Her må du så stille og roligt gøre opmærksom på at det ikke er det, det handler om, men derimod at I kan have tillid til at de gør det bedste for drengen, når de passer ham. Fortæl dem også, hvor svært du har ved at aflevere ham, men bliver tryg ved at vide at han er hos dem og den tillid må de ikke ødelægge.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Jeg tror også det er vigtigt at du fortæller dem at det naturligvis er helt i orden at de har nogle andre regler hos sig, end I har derhjemme. Jeres dreng kan sagtens lære at der er nogle ting man må det ene sted og ikke det andet og hos bedsteforældre må man gerne blive 'forkælet' lidt mere end hjemme. Det er bare bedst, hvis 'forkælelsen' er noget I alle sammen er glade for.

Jeg kan under min debatside se at du ikke er den eneste, der har problemer med bedsteforældre, men jeg håber at I finder en løsning. Held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Bleudslæt

Bleudslæt ses som rødme på numsen. Det kan være små røde pletter, men det kan også være store røde skjolder på huden. Der kan gå hul og komme sår, hvis det er rigtig slemt.

Bleudslæt opstår ofte, hvis barnet har haft en ble på for længe, der har været for våd af tis eller afføring. Det er syren i urin og afføring, der så ødelægge barnets hud. Børn kan også blive røde i numsen i forbindelse med diarré, hvor man måske ikke når at opdage at barnet har noget i bleen og derfor ikke...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt