Svar: Passes af mormor
10. oktober 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Sansera
En nattesøvn afbrudt af 1-2 amninger lyder fint, det lyder som om at din datter generelt nu spiser lidt hyppigere og at der derfor ikke længere går 7-8 timer imellem hun tilbydes bryst. Det er godt :o)
Med hensyn til pasning, så har din datter ikke behov for at blive passet, så længe hun er så lille som hun er. At mormor og andre tilbyder pasning er deres behov og naturligvis udtryk for at de er superglade for hende og rigtig gerne vil have så stor en del af hendes liv som muligt. Men det er deres behov, deres lyst og interesse, ikke din datters - og faktisk heller ikke din egen, som jeg forstår dit brev. Derfor skal du naturligvis lytte til dig selv og hvornår du som mor mener I er parate.
Det er dejligt at I har fået billetter til operaen og med en alder på knap 5 måneder, vil mormor bedre kunne passe jeres datter. Det er samtidig på et tidspunkt hvor lillepigen normalt sover og det er rigtig fint. vågner hun op, må mormor selvfølgelig trøste og berolige så godt hun kan og evt. tilbyde hende lidt mad med ske eller en flaske eller kop med modermælkserstatning.
Det er en rigtig god idé at lade jeres datter blive passet hjemme, så kender hun puslepladsen, sengen osv. det at være i de vante rammer vil gøre hende tryg. Samtidig vil det være rigtig godt at mormor kommer jævnligt på besøg op til, så mormor ved, hvordan du plejer at gøre og kan følge din normale rytme - igen for at det skal ligne mest muligt det jeres datter kender i forvejen. Jo mere genkendelighed, jo mere ro. Samtidig vil din datter i 4-5 måneders alderen være meget bevidst om hvorvidt hun holdes i favn hos en hun kender (mor) eller en fremmed, og derfor er det vigtigt at hun ser mormor tit, så hun føler sig fuldstændig tryg ved hende.
Det vil sandsynligvis være sådan, at mormor kommer sidst på eftermiddagen, sørger for lidt mad til lillepigen imens I klæder om og gør jer i stand, når I så tager af sted, så hygger de to sig sammen indtil jeres datter skal puttes med en flaske og sove til I atter er hjemme igen ...
Men ellers er det et spørgsmål om at kaste sig ud i det, som du selv skriver og se hvordan det går. Det er som sagt ikke jeres datters behov, men det ændrer jo ikke ved at man som forældre også kan have behov for at komme ud og bare være et par og det skal I også unde jer selv. På sigt er det jo jeres datters behov, at I forældre værner om hinanden og jeres forhold :o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske