Svar: For lidt mælk i det ene bryst
18. februar 2008
Alder:
2 mdr.
Hej Kristina
Det er helt normalt at man ikke producerer lige så meget mælk i det ene bryst som i det andet. Det kan skyldes at man rent anatomisk er lidt forskelligt bygget - vores brystet er ofte lidt forskellige fra naturens hånd, men det kan også skyldes at børn nogle gange har en foretrukken side og derfor hellere ligger ved den ene side og således stimulere denne mere.
Her hjælper det nogle gange at 'snyde' barnet lidt. Da din datter gerne vil amme ved det højre bryst, så kan du f.eks. amme hende på den højre side i almindelig stilling, ved at lægge hende til venstre side i tvillingestilling kan du således snyde hende til at spise lidt længere tid der. Når hun ligger i tvillingestilling ved venstre bryst, så ligger hun jo lidt som hvis hun lå ved højrebryst er bare flytte nogle cm. længere mod venstre.. - kan du følge mig?
Det vil kunne øge din mælkemængde, hvis du kan få hende til at spise lidt hyppigere af venstre side, eller hvis du kunne malke lidt ud fra venstre side imens hun dier fra dit højre bryst. Det at dobbeltudmalke eller dobbeltamme øger mælkemængden betydeligt.
Det er hyppigheden af amning/udmalkning der øger mælkemængden og ikke varigheden. Det betyder at det altså ikke giver dit mere mælk at lade hende ligge ved venstre bryst så længe som muligt, men at du forsøger at stimulere brystet så hyppigt som muligt. Det vil således give lidt mere mælk i det bryst, hvis du kunne amme eller malke ud hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Prøv derfor om du i løbet af dagen, f.eks. mellem to amninger kan forsøge at malke lidt, for at stimulere til mere mælk, eller om du evt. kan stimulere lidt samtidig med at din datter spiser fra højre side.
Håber dette hjælper dig lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske