Svar: Ammenedtrapning - 3 mdr.

7. februar 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Du har ganske givet gode grunde til at ville stoppe amning og det lyder også som om at din datter fint kan finde ud af at tage flasken og spiser godt af den om aftenen, så det er rigtig godt.

Det bedste du kan gøre for jer begge er at udskifte en amning af gangen. Det vil sige, at hvis du i dag ammer 5 gange i døgnet og giver flaske en gang, så vil det være godt, hvis du i morgen kunne amme 4 gange og give 2 flasker osv.

Der kan godt være et par dage, hvor du er nødt til at lægge til brystet en ekstra gang, for at få din datter til at 'tømme' brystet helt, hvis det er meget fyldt med mælk, men ellers er princippet at du fjerner en amning af gangen og erstatter med en flaske.

Det vil samtidig være godt, at du når op på f.eks. 3 amninger og 3 flasker, at du så gør hver anden, altså ammer, giver flaske, ammer, giver flaske osv. Så du stille og roligt trækker tiden imellem amningerne. På den måde vil din mælkemængde stille og roligt nedsættes og din krop vil kunne følge fint med.

I forhold til din datters vægt og ...

Annonce

... hendes alder, så skal du regne med at hun har behov for godt 1000ml mælk i døgnet. Måske kan hun spise lidt mere - hun er jo en stor pige, så det kan godt være at hun kan spise 1200ml på et døgn. Hvis vi siger at hun skal spise mellem 1000-1200 ml i døgnet og hun skal have mad 6 gange dagligt, så vil det være fint med 180 ml modermælkserstatning 6 gange dagligt.

Hun skal naturligvis have lov til at selvregulere, så hvis hun nogle gange kun spiser 150 og andre gange spiser 200, så er det helt fint, men at hun spiser 180ml om aftenen, lyder helt rigtigt til at dække hendes behov, hvis du så regner med at hun spiser ca hver 4 time. Hvis hun ikke når op på de 1000ml, men kun spiser 900 så er det også okay:o) Hun skal som sagt have lov til at selvregulere.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan hos lægen få piller der stopper din mælk, men udmalkning vil ofte være nødvendigt alligevel, så hvis du kan få din datter til at medvirke til nedtrapning, så tænker jeg at det vil være rart for jer begge:o)

Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to