Svar: Ammenedtrapning - 3 mdr.
7. februar 2008
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Du har ganske givet gode grunde til at ville stoppe amning og det lyder også som om at din datter fint kan finde ud af at tage flasken og spiser godt af den om aftenen, så det er rigtig godt.
Det bedste du kan gøre for jer begge er at udskifte en amning af gangen. Det vil sige, at hvis du i dag ammer 5 gange i døgnet og giver flaske en gang, så vil det være godt, hvis du i morgen kunne amme 4 gange og give 2 flasker osv.
Der kan godt være et par dage, hvor du er nødt til at lægge til brystet en ekstra gang, for at få din datter til at 'tømme' brystet helt, hvis det er meget fyldt med mælk, men ellers er princippet at du fjerner en amning af gangen og erstatter med en flaske.
Det vil samtidig være godt, at du når op på f.eks. 3 amninger og 3 flasker, at du så gør hver anden, altså ammer, giver flaske, ammer, giver flaske osv. Så du stille og roligt trækker tiden imellem amningerne. På den måde vil din mælkemængde stille og roligt nedsættes og din krop vil kunne følge fint med.
I forhold til din datters vægt og hendes alder, så skal du regne med at hun har behov for godt 1000ml mælk i døgnet. Måske kan hun spise lidt mere - hun er jo en stor pige, så det kan godt være at hun kan spise 1200ml på et døgn. Hvis vi siger at hun skal spise mellem 1000-1200 ml i døgnet og hun skal have mad 6 gange dagligt, så vil det være fint med 180 ml modermælkserstatning 6 gange dagligt.
Hun skal naturligvis have lov til at selvregulere, så hvis hun nogle gange kun spiser 150 og andre gange spiser 200, så er det helt fint, men at hun spiser 180ml om aftenen, lyder helt rigtigt til at dække hendes behov, hvis du så regner med at hun spiser ca hver 4 time. Hvis hun ikke når op på de 1000ml, men kun spiser 900 så er det også okay:o) Hun skal som sagt have lov til at selvregulere.
Du kan hos lægen få piller der stopper din mælk, men udmalkning vil ofte være nødvendigt alligevel, så hvis du kan få din datter til at medvirke til nedtrapning, så tænker jeg at det vil være rart for jer begge:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske