Svar: Amning igen?
24. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er meget prisværdigt at du gerne vil begynde at amme igen og rent teoretisk vil det godt kunne lade sig gøre, der er dog flere ting, som skal overvejes og det kommer til at kræve en meget stor indsats fra din side. Derfor synes jeg at du skal overveje meget, hvor meget tid og energi du vil ligge i det projekt. Der er jo ingen garanti for at din datter vil tage brystet og den tid du bruger på at malke mælk ud til hende, som hun så skal tage fra flaske - den tid går fra din datter og er det kampen værd?
Der er utrolig meget som spiller ind på mælkeproduktionen, det er ikke kun et spørgsmål om at lægge til eller malke ud.
Det spiller ind at din datter kan få fat hos dig, at dine brystvorter ikke er så flade, at hun ikke kan. Det er vigtigt at hun kommer til brystet igen, da en malkemaskine ikke på sigt vil kunne stimulere brystet på samme måde som din datter og du vil således ikke i flere måneder kunne producere mælk nok til din lille pige, hvis ikke hun selv får fat hos dig.
Dertil kommer at det er betydeligt lettere at spise af en flaske end at spise af et bryst og da din datter nu har spist af en flaske i et par måneder, så vil hun naturligt foretrække dette og afvise brystet. Det kan være rigtig hårdt at opleve dette, især, hvis du så har malket og stimuleret og der rent faktisk er mælk at få.
Derudover så ved jeg jo ikke hvorfor du stoppede amningen sidst, hvad det var der gik galt. Ud over flade vorter og svært ved at få fat...
Det er også sådan at tobaksrygning virker negativt på amning og på nedløbsrefleksen og at modermælken naturligt er påvirket af at I begge ryger. Hvis du virkelig vil give amningen en chance, så er det altså en beslutning som også indebærer at I begge stopper med at ryge - det er jo så meget godt, det ved I også godt..:o)
Det er hyppigheden af amning som stimulerer til mælk og derfor er det rigtig godt at malke ud hver 2 time i stedet for hver 4 time. I starten hvor brystet er helt tomt, vil du kun skulle malke lidt ud for at stimulere, det gør ikke noget at der ikke kommer noget eller måske kun komme få dråber, så stimulerer du bare 2-3 minutter og så er det godt. Når og hvis du så begynder at opleve mere mælk, så skal du malke ud så længe mælken løber frit, men når maskinen begynder at skulle hive meget for at trække mælken frem, så stopper du udmalkning.
Man kan få forskellig medicin som fremmer mælkedannelsen og fremmer nedløbsrefleksen, men dette må du tale med lægen om. Det må f.eks. ikke gives til kvinder med tendens til depression..
Du spørger hvordan du skal få din datter til at tage brystet igen og umiddelbart vil det bedste være at du går helt tilbage til start, lægger dig med hende hud mod hud i jeres seng, tager hende med i badekar, hvis I har sådan et og således sørger for at have så stor nøgen og fysisk kontakt med hende som muligt. Du kan også bære hende i din favn imens dine bryster er blottede, så hun kan dufte og smage, hvis hun har lyst. Hvis hun viser interesse at i at smage og tage fat, så lad hende endelig, men pres hende ikke til det. Hvis du forsøger at få hende til at tage brystet i munden ved at putte brystet i munden på hende, så virker det modsat. Det er vigtigt at hun selv forsøger, at hun selv viser at hun gerne vil det.
Man kan lave eller købe et hjælpebryst, som er en lille slange man sætter fast ved brystvorten og for enden af slangen sidder en pose med mælk eller slangen går ned i en sutteflasken. På den måde kan man give sit barn mælk ved brystet og barnet sutter ved brystet, men størstedelen af mælken kommer fortsat fra flasken... Du har naturligvis ret til at vide at dette findes og at det er en teoretisk mulighed, men personligt synes jeg at det vil være noget af et menageri hos jer - når din datter nu faktisk trives rigtig godt med flasken og også når hun har den alder hun har... Igen synes jeg det er enormt vigtigt at du virkelig prioriterer din tid og at du også gør op med dig selv, hvad der er dit behov og din datters behov...
Jeg skriver naturligvis ikke dette for at gøre dig ked af det, men mere fordi jeg ved at det kræver utrolig meget, at få en amning til at køre igen efter et par måneders ammestop og jeg synes man skal diskutere om det er det værd.. Se på fordele og ulemper. Vi bor jo i et land hvor børn trives fuldt ud ligeså godt på modermælkserstatning som på amning og jeg synes det er synd, hvis det at du ikke ammer, gør at du føler dig som en dårlig mor.
Jeg vil naturligvis gerne støtte dig i at amme og forsøge igen, men jeg kender ikke dine bevæggrunde for dette store ønske, - hvad handler det om og hvorfor er det så vigtigt for dig? Hvor meget vil du ofre og hvorfor, og på bekostning af hvad?
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske