Svar: Amning - 3 mdr.

27. september 2007

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lone

Tak for dine pæne ord til mig og velkommen til:o)

Ammestrejke kan opstå fra den ene dag til den anden, men det kan også komme gradvist, hvor barnet bare afviser brystet mere og mere.

Der kan være flere årsager til ammestrejke, det kan være at barnet forbinder brystet med noget ubehageligt, at barnet f.eks. er blevet forskrækket over et eller andet imens det lå ved brystet og spiste. Det kan også opstå i forbindelse med forkølelse, som du jo faktisk beskriver er lidt tilfældet hos jer i øjeblikket. Det at ligge ved brystet og spise betyder jo at man samtidig skal trække vejret gennem næsen og når man ikke kan det, så er det meget ubehageligt og børn kan i den forbindelse afvise brystet.

Børn kan også få ammestrejke hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget, skælder meget ud på jeres datter eller lignende.

Nogle gange handler det om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation, begge dele er dog lidt tidligt i forhold til jeres situation.

Børn kan også reagerer negativt overfor brystet hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.

Og så kan det altså også handle lidt om din drengs alder og at han nu begynder at skifte ammerytme og ikke har helt samme behov som tidligere. Det kan sagtens være at han nogle dage kan nøjes med 5-6 amninger og trives med dette og hvis du så vedbliver at lægge til og på den måde presser ham, så kan han finde på at afvise brystet helt. Du må aldrig prøve at presse brystet ind i hans mund.

Din dreng har taget rigtig godt på og du bliver nødt til at tro på at han får hvad han har behov for. En fødselsvægt på 3680 og en vægt på 7,2 kg når man er 3 måneder gammel ...

Annonce

... - det er næsten en fordobling og det er super flot. Tommelfingerreglen hedder at barnet skal fordoble sin fødselsvægt inden for de første 5-6 måneder og din lille dreng er jo kun 3 :o)

Du er derfor nødt til at tage det helt roligt og jo mere du slapper af, jo mere signalerer du også ro til ham og jo bedre er det for jer alle.

Lad far tage sig af ham, så han ikke forstyrres af dine bryster og lugten af mælk hele tiden og derfor så måske hellere vil tage fat, når han kommer hen til dig igen. Og tillad dig så at gå med ham i favn (selv om han er tung), at lægge dig med ham, så I ligger hud mod hud i sengen og se om han så ikke får lyst igen. Prøv også at gå i bad med ham, hvis I har karbad.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Hold fokus på at det er en rigtig dejlig lille dreng du har dig og at han udvikler sig rigtig godt, han kan ikke blive ved at øge sin vægt i tilsvarende hastighed og det er meget vigtigt at du ikke presser ham, men forsøger at tænke på alt andet end amning og så prøver at lade ham selv sige til, når han har behov.

Jeg ved godt at det er svært og utroligt hårdt, men det I oplever nu behøver ikke betyde at han fravælger amningen helt. Det handler, tror jeg, om at han er igang med at skifte ammerytme og ikke behøver mad helt så tit som du lige umiddelbart tror. Derfor er det utroligt vigtigt at du lige nu er meget fleksibel omkring hans ønsker og behov.

En flaske kan naturligvis overvejes, ikke så meget på grund af din dreng, for jeg tror ikke han behøver det, men mere fordi du taber dig og det er hårdt for dig. Det er dog ikke sikkert at han overhovedet vil tage imod en flaske, han lyder til at være en af de børn som foretrækker den ægte vare og derfor vil en flaske ikke nødvendigvis give nogen forskel. Der er børn som spiser rigtig meget på flaske, men der er bestemt også børn som ikke tager deres behov selvom de får flaske...

Jeg håber at du kan bruge mine overvejelser lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder