Svar: Stoppe natamning - 11 mdr.

17. september 2020

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Louise

Tak for dit brev og fine spørgsmål om ammestop :) Og stort tillykke med den kommende 1 års fødselsdag, tænk at det første år allerede er gået...

Min umiddelbare tanke er, at det vil være bedst for både dig og din datter, hvis du kan trappe amning ud og ikke stoppe brat fra den ene dag til den anden. Hvis du kan trappe ud, så vil din mælkeproduktion naturligt nedsættes - det vil være godt for dig, fordi det er med til at sikre, at du ikke får en brystbetændelse af at stoppe for hurtigt, og samtidig vil den nedsatte mælkemængde gøre, at din datter måske af sig selv begynder at finde brystet mindre interessant.

Derudover fortæller du, at jeres datter skal starte i vuggestue om 14 dage, og jeg tænker, at det vil være rigtig dejligt for hende stadig at kunne få brystet om aftenen, når hun skal sove, da det vil hjælpe hende til bedre at koble fra, finde roen og falde i søvn, hvilket er ekstra vigtigt, når hun pludselig oplever så meget nyt og pludselig også oplever at skulle være adskilt fra dig dagen igennem...

Jeg vil derfor anbefale dig, at du fjerner amningen tidlig morgen nu. Det vil sige, at hun ikke længere skal lægges til kl 05.. Hvis du ammer rigtig meget på dette tidspunkt, så kan det godt være nødvendigt, at du starter med at afkorte denne amning, så den varer kortere og kortere tid, altså simpelthen trække brystet ud af munden på hende, så hun ikke fylder sig med mælk på dette tidspunkt og efter 3-7 dage, så er det helt slut med denne amning.

Det er vigtigt, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke selv kan finde brystet om natten. Det er dig, der styrer, hvornår hun kan ammes, og hun skal "kun" ammes aften og sen aften. Det er slut med mælk efter midnat.

Hvis det er for svært for dig at holde brystet væk, så kan det være en god idé, at du lader far tage over om natten, og så kan du sove et andet sted. Far kan sagtens putte sig med hende og give hende masser af nærhed og tæt kontakt, men brystet er ikke tilgængeligt, og hvis du sover i et andet rum, så kan hun ikke dufte din mælk og måske derfor bedre finde ro og komme videre i søvnen uden.

Og er det helt umuligt at undvære brystet kl 05, så må I stå op med hende og på den måde få hende afledt. I skal dog ikke ...

Annonce

... begynde at servere morgengrød på dette tidspunkt, det er ikke meningen, at hun skal vænnes til at spise så tidligt. Hold fast i hendes nuværende rytme, men sørg for at hun ikke længere får mælk tidlig morgen.

Og når hun så er kørt ind i vuggestuen, og I fornemmer, at det virker til at være en god periode - det vil f.eks. sige, at det skal være en periode, hvor hun ikke er syg eller hvor I skal flytte eller der sker andre større ting, så fjerner du amningen sen aften. Det vil være rigtig godt, at hun tilbydes et godnatmåltid før sengetid, så aftenen f.eks. ser således ud:

Aften 18: I spiser aftensmad sammen, almindelige retter som hele familien kan spise med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og også mad i stykker, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme eller lignende, får lidt babymassage som hjælper til fysisk ro.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30 og vand eller letmælk af kop. Får derefter børstet tænder.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20 som nu...

Sen aften 23 - denne amning springes over og godnatgrøden er med til at gøre, at hun ikke længere behøver mælk på dette tidspunkt. Igen kan du starter med at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af munden på hende igen og igen, hvis det skønnes nødvendig, og til sidst så er det slut - så ammes hun stadig, før hun puttes om aftenen men ikke mere end det.

Og den sidste amning, som fjernes, er så amningen før putning. Og her vil det være rigtig godt, at du allerede nu forsøger at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende, som naturligt tager over og fungerer som substitut for dig og brystet på sigt.

Det handler hele tiden om at indføre et nyt ritual, som gradvist tager mere og mere over, og som erstatter det nuværende. Så alt mere eller mindre er, som det plejer at være, eneste forskel er, at brystet ikke længere er tilgængeligt. Behovet for lidt mad og mælk får hun dog via godnatmåltidet, og du er der naturligt stadig og putter med godnatsang, kærtegn, putteklud osv. :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvordan det måske kan lykkes lidt mere roligt for jer denne gang :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.