Svar: Antal synk under amning

20. maj 2018

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er sådan, at når du lægger din dreng til brystet, så vil han i starten ofte die meget og hurtigt. På den måde sætter han gang i din nedløbsrefleks og mælken begynder at løbe og så vil han synke mælken - og begynde at die igen, hvorved nedløbsrefleksen atter går igang. Nedløbsrefleksen er den refleks, som får din mælk til at løbe.

Mange kvinder tror, at nedløbsrefleksen kun virker i starten af en amning, men sådan er det ikke. Den virker mange gange i løbet af en amning. Den kan også gå igang, selvom din dreng ikke ligger ved dit bryst, men blot fordi du tænker på ham eller kikker på ham.

Det vil normalt være sådan, at han dier meget hyppigt i starten og her kan du ofte også hører, at han synker mælken, fordi mælken løber hurtigere til ham i begyndelsen. Men stille og roligt vil han begynde at spise mere rytmisk ved bryste, og han vil naturligt holde pauser undervejs i måltidet - både for at trække vejret, men også fordi han venter på at nedløbsrefleksen skal gå igang og mælken begynder at løbe igen.

Når han dier ved brystet, så vi han derfor ofte have en rytme, hvor han dier, dier, dier, venter på at nedløbsrefleksen går igang, mælken løber og han synker mælken. Dier igen, holder en lille pause og synker mælken. Dier, dier, dier, pause, pause, synke, synke, die igen... Det er således helt normalt, at han vil holde pauser undervejs i amningen.

Det er meget krævende at spise ...

Annonce

... af et bryst, og da han stadig er så lille og ny som han er, så kræver det en del kræfter af ham - og derfor falder han let i søvn ved brystet. Det er derfor godt, hvis du kan være opmærksom på, at han skal holdes lidt igang undervejs i amningen, så han spiser godt og bliver tilstrækkeligt mæt og ikke ligger og powernapper imens han spiser :)

Når han er færdig med at spise, så vil han enten selv slippe brystet eller du kan forholdsvis let få ham til at slippe. Her skal du så give ham muligheden for at bøvse af og derefter kan han så blive puttet til en lur... Når han nogle gange gylper lidt, så kan det godt være fordi han bøvser og sammen med luften kommer så lidt gylp. Det er helt naturligt. Når han dier hos dig, så trækker han jo vejret samtidig med at han spiser, og det betyder, at han også nogle gange kommer til at sluge lidt luft, så der i spiserøret godt kan ligge lidt luft, lidt mælk, lidt luft, lidt mælk - og når han så slår en bøvs, så kommer lidt af den mælk som lå øverst op som lidt gylp. Det er helt ufarligt :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Nogle børn har glæde af at få en sut, og det må du gerne forsøge. Sutten gives, når du er sikker på, at han har fået den mængde mælk, som han har behov for, og det betyder, at du f.eks. kan amme ham og derefter bøvse ham af - og så tilbyde ham en sut, som så kan berolige ham og hjælpe mælken videre i systemet, når han efterfølgende skal sove.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie