Svar: Problemer med amning - 8 uger gammel søn

17. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære du

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har fået bugt med svampeinfektionen og at din dreng og du selv nu trives bedre med amning. Det lyder også som om, at du har fået mere mælk, at mælken flyder lidt lettere til ham - og jo, du må gerne amme ham 6 gange i døgnet, hvis du fornemmer, at han trives med dette :)

Tegn på at barnet trives med amning er:

Det er vigtigt, at du kan mærke, at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din søn har spist hos dig, skal brystet virke mere blødt og eftergiveligt. Du vil sandsynligvis kunne mærke, at din mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen. Det er normalt. Du vil måske også kunne fornemme en forskel på mælkeproduktionen på venstre og højre bryst - det er også normalt.

Når din søn spiser hos dig, kan du høre og se, at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk, og du kan høre, at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser, og når han slipper. Du skal kunne se mælk i brikken, når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds, når han slipper, og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.

Han vil melde sig selv til måltiderne - og det kan godt være ca. hver 3-4 time. Nogle gange vil han måske die lidt ind imellem og det er vigtigt, at du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Det er rigtig fint, hvis du ammer 6 hovedmåltider dagligt og derudover lader ham komme til hyppigere, hvis han viser behov.

Du kan også se, at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er lidt ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Ofte netop i 2-3 måneders alderen vil mange opleve en ændring. Det er vigtigt, at han har let ved at komme af med afføring og han skal tisse mindst 6 gange i døgnet, svarende til antal amninger. Urinen skal være klar - prøv at lægge mærke til urinen, ofte tisser han måske lige når han får bleen af.

Og så skal han naturligvis tage på i vægt, og det er rigtig godt, hvis han kan tage 200 gram eller mere på om ugen - det er tommelfingerreglen de første ca 3 måneder. MEN, det er dog også sådan, at normalintervallet for vægtøgning varierer, og derfor er det vigtigt også at se på, om barnet har det godt. Det er vigtigt, at din dreng ...

Annonce

... virker rolig, glad og tilfreds. Han skal spise, sove og når han er vågen, så skal han have overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan naturligt kun være vågen et par timer af gangen, så vil han sandsynligvis have behov for mælk igen - og så skal han puttes. Men når han er vågen så skal han være opmærksom, aktiv og interesseret i omgivelserne, i dit ansigt og i din stemme.

At han lige nu nogle gange vægre sig mod at være i favn, blive holdt ved brystet, kan godt hænge sammen med at amningen for jer har været problematisk i begyndelsen og at han måske har haft ondt på grund af sin svampeinfektion - ligesom mælken har haft svært ved at løbe til ham, så han har skulle kæmpe lidt ekstra. Han kan også have følt sig lidt for presset til brystet og protesterer derfor nu...

Du skriver, at han har det bedst, når han kan hænge over din skulder eller når han kan ligge på puslebordet og kikke på dig. Måske føler han, at I skal være i kontakt, når han er i din favn. Prøv derfor nogle gange at vende ham rundt, så han kikker lidt ud i rummet, når du bærer ham. Eller prøv at lægge ham på maven hen over din underarm, så han kikker lidt ned mod gulvet, når du bærer ham rundt. Det kan nogle gange gøre, at han så falder lidt til ro.

Med hensyn til spændinger i nakken, så synes jeg at I bør få jeres læge til lige at kikke ham igennem. Lægen kan vurdere, om der er behov for kiropraktor eller en børnefysioterapeut. Samtidig kan lægen også veje jeres dreng, sætte hans vægt og længdemål ind på en kurve og I kan sammen vurdere, om jeres dreng får mælk nok, når han spiser, som han gør lige nu:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Jeg synes ikke, at du skal malke ud og supplere på en flaske, hvis han kan spise effektivt og godt hos dig 6 gange i døgnet - og han i øvrigt tager på, følger sin kurve og virker glad og tilfreds. Men for at vurdere, om han har behov for ekstra mad, vil det være godt med en vægt og ekstra tjek hos egen læge:)

Det er svært at svare på, om han nogle gange vil kunne bide en evt. smerte i sig fordi han er sulten - umiddelbart vil jeg svare nej. Hvis han har ondt, så vil han græde, slippe brystet, protestere - stadig søge, forsøge at spise, vise at han er sulten og derfor også drikke lidt, men hvis han har ondt, vil han sandsynligvis hurtigt slippe igen... Lidt det forløb du har oplevet tidligere, men som har ændret sig nu.

Hvis du ikke allerede har købt den, så vil jeg anbefale dig rigtig meget at købe min nyeste bog "Helens bog om Amning og Flaske", som netop er udkommet:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor