Svar: Mavekneb med grådanfald - 2 mdr.
1. september 2014
Alder:
2 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng:)
Nogle børn har et lidt umodent tarmsystem, hvilket betyder at de har en del mavekneb i starten - det virker ofte som om at de har svært ved helt at fordøje mælken og de sluger måske også en del luft, som ikke kommer ud som bøvs og som derfor skal passerer igennem mave- og tarmsystem.
For mange børn er det et spørgsmål om tid - hans mave skal have tid til at modnes og det sker stille og roligt hen af vejen og I må så gøre det bedste I kan, for at han har det så godt som muligt og her gør I allerede rigtig mange gode ting. Det er super fint, at du masserer hans mave, hjælper ham med at cykle med benene osv. Det hjælper mælk og luft igennem systemet:)
Det er også rigtig godt, at du er opmærksom på hans afføring og at afføringen skal være lind og grødet i konsistensen. Det er helt normalt, at han begynder at have længere tid mellem sine afføringer nu, hvor han er blevet 2 måneder. Der sker hele tiden nogle enzym ændringer i hans mave og også i hans spyt (måske har du lagt mærke til at han savler lidt mere) og han bliver bedre og bedre til at arbejde med mælken i kroppen. Og så går der tid imellem afføringerne - og det må der gerne. Du skal dog holde øje med ham, for han må ikke virke til at have ondt. Afføringen må ikke blive hård og svær for ham at komme af med.
Børn der ammes vil ofte have længere tid imellem afføringerne, end børn der får modermælkserstatning. Det skyldes at der ikke er så mange affaldsstoffer i modermælk og derfor ikke så meget, der skal ud som afføring. Nogle ammebørn har 10-14 dage imellem deres afføringer og det betragtes som normalt, hvor børn der får modermælkserstatning bør have afføring en gang i døgnet. Men det er hele tiden vigtigt at I vurdere, hvordan han har det, og hvis I kan mærke, at han får ondt i maven og har svært ved at komme af med afføringen, så kan det være nødvendigt at give ham lidt laktulose, for at holde maven lidt igang… Hvis du skønner at 4 dage imellem afføringerne er rigeligt for ham, så må du gerne give ham lidt laktulose. Du må give ham 1 ml pr kg han vejer - det vil sige, at da han lige nu vejer 5 kg, så kan han få f.eks. 2 ml morgen og 2 ml aften. Hvis det ikke er nok, så kan du give ham lidt mere, hvis han får "tynd mave", så er det for meget og så må du skrue lidt ned i mængden, hvis det er nødvendigt at give ham det igen. Nogle børn trives med at få en til to doser, andre børn har brug for at få det fast i en periode. Og børn der ammes kan faktisk også nogle gange få forstoppelse…
Det lyder meget fint at du har forsøgt at øge hans indtag af mælk, og derfor tilbyder ham mælk fra begge bryster. Du skriver at han "kaster sig lystigt over andet bryst! og det tyder på, at han lige nu er mere sulten :)
Du skal dog være opmærksom på at han skal spise færdig fra et bryst af gangen, før du tilbyder ham modsatte bryst. Det er sådan at din mælk består af forskellige dele - den første del af mælken er vandholdig og slukker tørsten. Den ligner lidt skummetmælk, hvis man malker ud. Den næste del er hans egentlige mad og den ligner letmælk i konsistensen og den sidste del af mælken er fløden. Hvis man malker ud, så vil man ofte se at den lægger sig øverst i flasken.
Man kan ikke sætte tid på amning, men blot som eksempel: Hvis din dreng f.eks. kan spise i 20 minutter, så er det vigtigt at lade ham spise dette fra et bryst. Hvis du giver ham 10 minutter fra det ene bryst og 10 minutter fra det andet bryst, så får han masser af mælk, men en meget stor del af vandholdig mælk - og det giver uro i maven. Det kan derfor være en fordel, at du ammer ham fra samme bryst i længere tid f.eks. ammer ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så slipper undervejs og har brug for en bøvsepause, så tager du ham op, lader ham bøvse godt af og så lægger du ham til samme bryst igen, men i tvillingestilling. Det hjælper ham til at stimulere og tømme brystet bedre og sikre at han får den lidt federe mælk med ud. Her efter kan han så godt lege med dig, I kan pludre lidt sammen osv. og du kan skifte ham og derefter tilbyde toppen fra modsatte bryst (så får han lidt at drikke, efter at have spist et hovedmåltid) og så putter du ham til en god lur.
Når han så vågner af denne lur, så skal han tilbydes det bryst, som han tog toppen fra sidst og hjælpes til at spise godt i bund der, hvorefter han så kan blive skiftet og få tilbudt modsatte bryst før han så puttes igen.
Skift mellem ammestillinger kan også være en god idé - du må f.eks. gerne lægge dig med ham og amme ham liggende om dagen, for at I begge får sovet en længere middagslur, ligesom du gerne må ligge ned og amme om natten. Til de øvrige amninger kan du så skifte imellem forskellige siddende stillinger. Måden han lægges til på har også betydning for, hvor meget luft han sluger - det kan ikke undgås at han sluger lidt luft, når han dier, men det er vigtigt, at han kan komme af med luften igen.
Det er her vigtigt at du hjælper ham med at få bøvset af, så han får luften ud gennem munden og det ikke behøver søge igennem maven og tarmene - og derved giver ekstra mavekneb.
En sut kan nogle gange være en rigtig god idé og hjælpe ham til ro. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken, tarmbevægelserne. En sut skal gives som afslutning på et ammemåltid og til at falde i søvn på. Det kan også være en idé at forsøge dette.
At lægge ham på maven kan også nogle gange give ro i maven. Han må ikke ligge på maven, når han sover alene, men han må gerne ligge på maven på din brystkasse eller hen over dine lår, ligesom du også gerne må bære ham rundt, hvor han ligger med maven på din undearm. Det kan hjælpe ham til at slappe af i kroppen, i maven og i tarmene. Hvis du har en ammepude, må du også gerne lægge ham på maven hen over ammepuden, det kan også nogle gange give lidt ro i maven og samtidig er det at ligge på maven jo god træning for nakke og ryg:)
Det er svært helt at svare på, hvorfor jeres dreng er så ked af det om eftermiddagen. Det kan være mavekneb, behov for en ekstra lur eller reaktion på at der sker mange ting omkring ham i hverdagen. Du skal prøve at skærme ham og hjælpe ham til ro - og igen er det rigtig fint at du lægger dig med ham og ammer ham i din seng, hvis du fornemmer at han så sover bedre og længere. Han bør ikke være vågen i mere end 2-2.5 time af gangen, så bør han få mælk og puttes igen.
Det vil være helt naturilgt at han skal sove om eftermiddagen og nogle gange kan du måske også trille ham en tur i barnevognen og på den måde holde ham sovende. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 16 timer i døgnet og det kan sagtens være fordelt sådan, at han sover 6 timer samlet i løbet af dagen - ofte fordelt på mellem 2-4 lure og så sover han en nattesøvn på ca 10 timer… Bare så du har lidt at gå ud fra:)
Du skal være opmærksom på at han ikke er i stand til at lukke lyde ude. Hvis du hører radio, så hører du et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse og du lytter igen og så hører du igen ikke det næste osv. Den evne har jeres lille dreng endnu ikke - han hører det hele og kan dermed ikke lukke lyde ude.
Derfor er det vigtigt at du i løbet af dagen, hjælper ham med at koble fra. Stiller ham til at sove i soveværelset eller i haven, sørger for at slukke TV og radio, så det ikke kører hele tiden osv. Det betyder ikke at du skal gå rundt på listefødder, men blot at du skal være opmærksom. Især fordi han jo er en dreng, som du fortæller er rigtig meget på og rigtig gerne følger med i alt. Det er naturligvis super dejligt, men det kan hurtigt blive for meget og det er ikke sikkert, at han viser det selv - han viser først, at det var for meget, når det er sket. Derfor kan det være en god idé at medtænke om du kan hjælpe ham med at koble lidt mere fra i løbet af dagen:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske