Svar: Sorg over at skulle slippe amningen

17. august 2014

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære du

Tak for dit brev og velkommen til :)

Hvor er det dejligt, at du har valgt at få din dreng - også selvom du er alene med ham :) Og hvor er det dejligt at høre, at amningen har fungeret så godt og været så dejlig for jer begge. Det har I begge to virkelig nydt, og du har givet din dreng en rigtig skøn start på livet:)

Nu er han blevet et år og begynder at sige fra overfor brystet - og det er helt naturligt for hans alder. Han siger fra overfor mange ting, han protesterer over at blive lagt på puslebordet, han protesterer over maden, vil ikke have trøje på og skubber dig nogle gange væk, fordi han "vil selv". Han viser mere og mere egen vilje, mere selvstændighed og det er rigtig godt - det er et sundhedstegn og det er rigtig vigtigt at du ser det sådan. Det er ikke noget forkert i det han gør, tvært imod.

Det betyder dog ikke, at det ikke er hårdt for dig og for mange kvinder er det netop som du skriver en stor sorg at skulle stoppe amning. En ting er at kunne sige til sig selv med sine tanker, at det er fint at stoppe amning nu - noget andet er det man føler i sit hjerte :) Og det er ikke altid at hoved og hjerte helt følger hinanden. Og det er det du oplever lige nu - og det gør naturligt ondt.

Du skriver, at du havde håbet at du kunne amme ham til han var 1.5 år - men jeg tror faktisk ikke at forskellen ville være så stor. Om du stopper nu eller når han er 18 måneder - sorgen vil være ligeså svær. Fordi det handler om, at det er rigtig svært at give slip.

Det er altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om at det er nu. Din dreng siger fra, han er ikke interesseret i amningen på samme måde mere og ernæringsmæssigt behøver han heller ikke din mælk. Han kan sagtens få tryghed og nærhed på anden måde og få sit behov fint dækket uden at få bryst. Din krop siger også fra - du har svært ved at holde gang i amningen, i mælkeproduktionen og selvom du prøver at stimulere med brystpumpe osv. så er det ikke nok… Det er tid til at stoppe.

Men det er svært - og det er især svært, fordi amningen jo er noget ganske særligt. Når du ammer din dreng, så har du en kontakt med din dreng, som ingen andre kan have med dit barn. Det er noget, som kun du og han har sammen. Andre kan give ham mad, kan skifte ham, kan lege med ham, passe ham, putte ham osv. Men at amme ham og have den ...

Annonce

... særlige ammestund - det er kun dig og ham. Og det gør det til noget særligt og til noget, som naturligt er svært at slippe. Det er helt naturligt at du føler dig naturligt tæt forbundet med ham, når du ammer ham og at du derfor har rigtig svært ved at skulle stoppe amning nu.

Det er rigtig vigtigt, at du kan glæde dig over, at du har ammet ham så længe og at I har haft den mulighed og at I begge har nydt det. Det er guld værd!. Det er dog samtidig rigtig vigtigt at du ved, at den gode mor ikke sidder i brysterne. Man er altså ikke en bedre mor fordi man ammer sit barn. Den gode mor sidder i hjertet og hjertet har du helt sikkert med dig :) Der er ingen tvivl om, at du elsker din dreng højt og vil ham det allerbedste - og hvad mere kan han ønske sig:)

Der vil naturligt komme perioder, som er lidt svære at komme igennem - det hører med til, at han bliver ældre og vokser op. Der vil være rigtig mange situationer, hvor du skal "give slip", og hvor det faktisk er rigtig svært. Og selvom det kan lyde som en skrøne, når nogen siger "de bliver så hurtigt store", så er det ikke desto mindre rigtigt. Nogle gange vil du tænke tilbage på jeres ammestund og ønske at du kunne skrue tiden tilbage dertil, men sådan er det desværre ikke. Jeg kan dog love dig, at der kommer masser af andre situationer, andre ganske særlige øjeblikke, som du kan gemme som skønne minder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan godt give et lille stik i hjertet, når du mærker at han slipper dig. At han øver sin selvstændighed og afprøver verden og nogle gange skubber dig fra sig. Igen er det et sundhedstegn og et er vigtigt at du ser det som en sund udvikling. Det bånd I to har sammen vil altid være der. Trygheden, tilliden til at du er der, som den faste base, den han altid kan søge, når han har brug for det - den vil være der.

Det er hårdt og det er svært, når man mærker at barnet løsriver sig, og det er denne løsrivelse du sådan rigtigt mærker lige nu - heldigvis kommer der også perioder, hvor han vil søge dig ekstra og hvor du tydeligt mærker at han har brug for dig, at du er den bedste til at hjælpe ham:)

Lige omkring nætterne og gråd, så synes jeg du skal lade ham sove sammen med dig i dobbeltsengen, ligge hos ham, holde ham i hånden osv. så han kan mærke at du er der og stadig sove trygt og godt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor